Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo1980
#1140825
hade finjustera kamaxeln och fått allt på plats men när jag provstartade insåg jag ganska snart ett enormt misstag... Kamremmen hoppade av kamdrevet. Troligen pga att jag glömt dra åt spännaren...... Antar att ventilerna blivit krökta? Bilen startade ju aldrig men startmotorn driver ju runt kolvarna så bör väll va kört ändå? Kan man höra om ventilerna slår i kolvarna? Kan man kolla om de blivit krökta utan att ta av toppen? En b230
av Wizzman
#1140829
Vilken modell av b230? Det är bara b230K som havererar vid kamremsbrott.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvo1980
#1140837
A motorn. Är dock annan kam som lyfter 11,5. Vad händer på dessa motorer när remmen hoppar av då? Tycker ju att ventilerna trots allt bör hamna i ett läge sådant att de kan träffas av kolvarna? Speciellt om det är annan kam?
av Wizzman
#1140962
Det ska inte vara några problem, 11.5 är mindre än h och k-kam som sitter original i vissa b23. Det enda som händer är att motorn stannar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1141170
är nästan bara riktigt planade toppar och höglyftande kam(eller k-motor) som ger ventilsallad :D
Användarvisningsbild
av Frrla
#1141184
Så länge motorn inte tänt till brukar dom kunna klara sig även om de tar stopp mot ventilen.

Men då har även du lärt dig att man drar runt motorn några varv för hand och kollar 2 gånger extra innan man sätter sig å vrider om :)

av Volvo1980
#1141206
Att jag lärt mig något kan man minst sagt säga. Även fast man krånglat och fått kammen rätt och vet att ventilerna inte kommer slå i kolvarna så kommer jag alltid kontrolldra och kontrollera allt.
Får se hur det gått imorgon när jag har tid att skriva igen. I värsta fall får man väll lära sig att renovera toppen.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1142121
kamremmen gick på min 244 b21a med 530 topp (okänd kamaxel) nu i somras på en 70 väg, byttade och den funkat lika bra som innan
av PH240
#1142676
Du behöver troligtvis inte vara orolig. I min ungdom glömde jag dra åt kamdrevet efter kamaxelbyte (V eller k, minnet sviker). Det gick bra i 4-5km sen small rörsprinten av och kamdrevet gick bara runt (kamaxeln stod stilla medans resten av motorn snurrade på i 2-3krpm när det inträffade)

Bogsering hem, ny rörsprint, nollad motor och åtdraget kamdrev så körde jag 3-4kmil till med nämnda bil och motor. Tog vara på toppen när bilen skrotades och gick igenom den för att konstatera att den var ok och tät.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1142919
Vad jag vet är det bara K motorn samt 740 med 16v motorn som får ventilsallad. En bekant stod mitt i skogen och la dit en begagnad rem mitt i natten på sin 245a som stoppat. Det var a motor på den. Inga skador.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]