När man justerar spjället så ska man justera
ut skruven så man kan se (höra när man "duttar" på gasen) att gasspjället är helt stängt (vajern ska vara slak). Sedan skruvar man in skruven tills den precis rör på spjället och sedan 1/4 - 3/4-dels varv till (inte mer). På tomgångsskruven sitter en o-ring som kan vara trasig/sliten så det kan läcka förbi luft. Magnetventilen öppnar och stänger "tomgångskanalen" vid tändning av/på då att motorn
ska stanna när du vrider an tändningen. Du kan testa om den fungerar genom att lossa och sätta tillbaka flatstiftet med kabeln när tändningen är på. Det ar dock ingen garanti att den fungerar bara för att den "klickar". Den kan vara fel typ eller trasig ändå men det är en god början att den "klickar". Bilden visar en -87 240 men jag tycker det ser äldre ut
240 -87 förgasare.jpg (245.5 KiB) Visad 637 gånger
1. Tomgångsskruven, detta är enda justeringen av tomgången som ska användas. ändrar sig varvtalet inte är det fel
2. Magnetventilen, det är bara en kabel på en del modeller
3. Detta kan vara stoppskruven till gasspjället, men jag är inte riktigt säker. Staget till gasen sitter på andra sidan och stoppen brukar sitta i anslutning till det
4. "Oljesticka", här ska du alltid se till att det finns olja (ATF typ F/G, automatlåda/servostyrnings olja). När du skruvar upp och drar ut kolven ska den vara oljig och när du drycker ner den igen ska det vara ett visst motstånd. Det finns lite olika modeller av förgasare men fungerar på samma sätt.
Om det inte är en "K" motor (fanns -86 - 88), då är det en helt annan typ av förgasare (utan lock och "oljesticka")