Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrisoren
#1136690
Problem med tändningen på min 240 A trraktor
när jag har kört och vrider av nyckeln till av så stängs den av i ca 1 sek men börjar varva igen och sätts på några gånger innan den stängs av helt och sen är den ganska svårstartad efter det. Brukar vara väldigt lätt startat annars.
den brukar bara bli så när man har kört ett tag.
B21 motor.
av Rådlös
#1136695
Det kallas för glödtändning och beror ofta på sotbeläggningar i förbränningsrummet. Det glöder av värmen och fungerar som ett glödstift ungefär. Eftersom man inte kan stänga av en förgasare med tändningsnyckeln så går motorn en liten stund extra sedan du har stängt av tändningen.
Enklaste åtgärden är nya tändstift, men om det är mycket sot i motorn så återkommer problemet ganska säkert inom kort.
Sotet kan förmodligen bero på dåliga inställningar också så att motorn sotar extra mycket, men det bör du kolla upp. Alltså en riktig förgasarinställning och även en riktig tändinställning.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1136709
Läste lite om detta för inte så länge sen och det beror absolut på sot. Men det kan även hjälpa till om tändfördelaren är sliten i lagren så inställningen inte blir exakt eller om den är ställd på gränsen lite lågt.
av Amarace
#1136716
Vad för B21 är det, årsmodell?
På B21A/23A är det i 95% av alla såna fall att tomgången är justerad på spjället och/eller att tomgångsventilen inte är inkopplad eller ok.
Ventilen stänger luftkanalen till motorn och för att den inte kan glödtända, men är tomgången justerad på spjället så får man såna här problem.
av Chrisoren
#1136723
Motorn är antagligen samma ålder som bilen så från ca 80- talet?
Har ingen aning om förra ägaren justerade på spjället men de kan jag nog titta
Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1136775
När man justerar spjället så ska man justera ut skruven så man kan se (höra när man "duttar" på gasen) att gasspjället är helt stängt (vajern ska vara slak). Sedan skruvar man in skruven tills den precis rör på spjället och sedan 1/4 - 3/4-dels varv till (inte mer). På tomgångsskruven sitter en o-ring som kan vara trasig/sliten så det kan läcka förbi luft. Magnetventilen öppnar och stänger "tomgångskanalen" vid tändning av/på då att motorn ska stanna när du vrider an tändningen. Du kan testa om den fungerar genom att lossa och sätta tillbaka flatstiftet med kabeln när tändningen är på. Det ar dock ingen garanti att den fungerar bara för att den "klickar". Den kan vara fel typ eller trasig ändå men det är en god början att den "klickar". Bilden visar en -87 240 men jag tycker det ser äldre ut
240 -87 förgasare.jpg
240 -87 förgasare.jpg (245.5 KiB) Visad 637 gånger
1. Tomgångsskruven, detta är enda justeringen av tomgången som ska användas. ändrar sig varvtalet inte är det fel
2. Magnetventilen, det är bara en kabel på en del modeller
3. Detta kan vara stoppskruven till gasspjället, men jag är inte riktigt säker. Staget till gasen sitter på andra sidan och stoppen brukar sitta i anslutning till det
4. "Oljesticka", här ska du alltid se till att det finns olja (ATF typ F/G, automatlåda/servostyrnings olja). När du skruvar upp och drar ut kolven ska den vara oljig och när du drycker ner den igen ska det vara ett visst motstånd. Det finns lite olika modeller av förgasare men fungerar på samma sätt. Om det inte är en "K" motor (fanns -86 - 88), då är det en helt annan typ av förgasare (utan lock och "oljesticka")
av Chrisoren
#1136799
Väldigt bra hjälp!
Ska titta alla punkter nu
Men har ingen tomgångsskruv för den verkar ha flugit ur så skruvada dit en vanlig tjock skruv istället men den värkar funka..
Tack!
Användarvisningsbild
av Vix
#1144610
Nr. 2 (tomgångsventilen) på Lennarts bild var det som felade på min -82:a för ett antal år sedan då jag hade samma symtom. "Nålen" hade helt gått av och försvunnit.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]