Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klassse
#1136090
Problem med en nyinköpt 244 med 19000 mil på nacken. Körde bilen i en och en halv vecka utan några problem, men sedan så fick jag inte igång bilen på morgonkvisten. Efter lite felsökning framkommer det att bilen inte får soppa fram till motorpumpen, så läser runt på olika forum där jag testar med att byta motorpump, koppla bort ångavskilljaren, ny tankarmatur (ingen elpump på armaturen) då krökarna var rätt så rostiga (vet inte om den sög luft därifrån då jag drog av båda krökarna vid bortmontering), nytt bränslefilter, nya slangar (inte bytat kopparrören), fyllt på tanken till 2/3 (då bilen hade kanske 1/6 när den dog) men trots allt så får jag inte fram nån soppa. Den nya motorpumpen suger som den ska då jag testat med att koppla pumpen till en bensindunk och låtit den suga från den, och då går bilen åter igen som en klocka. Har försökt med en hel del nu men verkar inte komma nånstans, finns det några andra tips som kanske kan få den att funka? Bilen ha stått still nu i lite över två månader och vill gärna få igång den innan snön börjar falla ordentligt.
av rid54
#1136112
Med tankarmatur, menar du då även sugröret i tanken som pumpen suger genom? Jag har varit med om att silen i änden på sugröret varit igensatt, så pumpen orkade inte suga bensin från tanken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1136333
Har varit med om att att det var den nya pumpen som felade också, även att man får justera tjockleken på bakeliten. Men funka det från dunk så är ju pumpen Ok. Vad händer om du sätter dunken i skuffen och provar om ledningen fram funkar.
av Klassse
#1136642
Har typ löst det nu. Tog ut filtret ur bilen och fyllde det med dunken för att se om nivån minskar när motorn väl är igång, satte ihop allt och testade. Bilen startar och fortsätter utan att hicka, testat med att köra en runda också utan problem och nivån är nästan konstant i filtret. Testade också med att låta bilen stå över kvällen, fortfarande fullt filter och startar utan problem igen. Det verkar som om att så länge filtret är fyllt så går det stabilt. Det gamla filtret som satt på innan hade ingen jättebra backventil och om jag inte har helt fel så ställde jag bilen i en backe sista gången jag körde innan problemet uppkom.

Det känns väldigt fel dock, att inte kunna parkera i backe utan att vara tvungen att tvinga in bränsle i motorn. Jag vet att visa bilar kom med en elektrisk pump till bränslesystemet, är det kanske nått att fundera på? Göra sin egen lilla bypass med en elpump för att se till att bilen kan starta utan fullt bränslefilter.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]