Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
#1135714
Hej, planerar ju en storservice av cabben innan besiktning/sommaren.

Listan jag har är:

*Luftfilter
*Olja (10w-40 Delsyntet Castrol)
*Oljefilter
*Glykol
*Tändstift
*Tändkablar
*Rotor och fördelarlock
*Bränslefilter

plus lite packningar...

Automaten sköljdes och servades förra våren så lite kan jag vänta med det bestyret.

MEN!

Har jag glömt något? :roll:


Bilen går helt okej, men inte fått någon översyn de senaste åren mer än oljebyte så det är väl dags nu :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135741
En sak som jag brukar göra på min 745-a bara för jag kör så lite (året runt i.f.s) är att jag en gång om året (när jag skiftar till/från vinterdäck) är att plocka ur alla klossarna, smörja innanför gummiskydden i bromsoken, borsta rent och smörja in så klossarna "löper lätt". Även tycker jag att byta bromsvätska (om du inte gjort det nyligen) kan vara en god ide. Jag brukar göra så att jag suger upp i behållaren så mycket det går och fyller på nytt, öppnar alla nipplar och låter det rinna ut (har ett tråg under varje bromsok) samtidigt som jag fyller på i behållaren. Det droppar ganska sakta så man hinner "göra" alla hjulen samtidigt. Jag håller på tills jag hällt i 4-5 dl bromsvätska efter jag fyllt upp behållaren. En god ide är att pressa tillbaka alla kolvar i oken tills dom bottnar, så är det mindre mängd vätska kvar i systemet och så blir det lite "motion" för dom när du pumpar ut dom igen. I detta fall behöver man inte lufta bromsarna efter. Om det inte "gått tomt" i behållaren
av Dixieman
#1137419
Lennarte, det var ju en smart grej, det är aldrig bytt i min ägo, och när förra ägaren gjorde det... tja :)

SkauneJohan:
Kamrem, där sa du något :) Den är nog inte bytt på 10 år kanske :)

Låscylindrar finns ej då de rakades bort vid cabbygget... bakluckan löper lätt :)
av Rådlös
#1137480
Jag håller med SkauneJohan. Din kamrem har ett bytesintervall på 6000 mil eller 8 år, det som infaller först. Om din motor inte är något "Special-special" så är du i och för sig inte i risk för ventilsallad. Men det är ju försmädligt att bli stående långt hemifrån, mitt i natten, med urladdat telefonbatteri.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1137664
årtalet stämmer säkert medans miltalet är 7500 eller 8000mil beroende på var man tittar, e ju framförallt åldern som får gummi att bli dåligt och dålig spänning på remmen

byte rekomenderas :wink:
Användarvisningsbild
av Frrla
#1138041
Bromsar som lennarte säger är alltid högt på listan, och "väghållning" rent allmänt i form av bussningar dämpare fjädrar osv, osv å att kolla under bilen tänker jag på. underredsbehandla om de är fint. annars ser man ju se vart de börjat rosta. att kunna lyfta bilen är helt överlägset.
olja i trösklar, dörrar, balkar osv bör göras vart annat år minst.
Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bor[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]