Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
#1134515
En sak som jag märkt med dessa 400-bilar (har haft några stycken själv av alla modeller) är att det gärna bildas oxid i kontaktstyckena, har fått göra rent dom på samtliga jag haft och detta har oftast hjälpt, sen fördelarlocket, rotorn och tändspolen vill gärna krångla, kolla mittenkolet i fördelarlocket det hade jag mycket huvudbry över innan jag kom på att det fastnade ibland vilket gjorde att bilen hackade och då specielt vid låga varv sen så har packboxen mellan fördelare och kammen en förmåga att läcka in olja i fördelaren inte mycket men tillräckligt för att det ska bildas en liten "kladd-dimma" i fördelaren som ju också kan ställa till problem. Oljefällan kan också bäcka igen och är lätt att göra ren, tomgångsmotorn har du gjort ren den ordentligt det vill gärna bli lite skit på den, man får tvätta ren den rörliga sliden med tops och något lösningsmedel sen gärna smörja in den med någon lättflytande olja.
Att lambdan skulle fela tror jag knappast, inte vanligt i alla fall, den ger ju ofta felkoder på annat som felar däremot.
av Toobbe
#1134516
Haft samma tanke som dig. Så lagt en order på fördelare rotor. Tändkablar samt lufttemp givare. Nya stift sitter i redan.

Men tycker de är lustigt att de går att gasa ur den utan mista tecken på fel. Men tomgång och fast gas på en hastighet ger ryckande gång
av Toobbe
#1135202
Uppdatering..
Bytt tändkablar rotor och fördelare samt lufttemp givare insug.
Ingen skillnad!
Inga felkoder. Testa rycka ut kontakterna till lamba givare. Motorgången blev ingen skillnad. Menas de med att den fungerar?

Blir tokig på detta!! Vad kan fela mer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135249
Om du kopplar loss lambdasonden och motorn går bättre tyder det på att Lambdan är fel på. Då går motorn över i ett "felsäkert" läge (limp home mod). Alltså ett nödläge och stänger av sig från givare och använder ett förprogrammerat program. Du ska få felkod då och motorstörningslampan ska tändas, men du ska kunna köra med bilen .Så är det på Volvo med LH-Jetronic och jag skulle tro att det är samma på Fenix. Däremot tror jag att Fenix är mer likt Regina systemet och saknar LMM. Det finns istället en lufttrycksmätare, MAP sensor (Manifold Absolute Pressure). Vet ej mycket om detta, men det är kanske samma som med LH att tar du ut kontakten så går den i ett nödläge här ockaå och tänder motorstörningslampan. Och skulle det då vara fel på den ska motorn gå bättre med sensorn urkopplad. Det är inte alltid det blir felkod på Lambda och LMM på LH systemet, bara om felet är så "allvarligt" att styrdatorn inte "orkar med". Så vist kan det vara del på Lambdan utan att det blir felkod och förmodligen då också på MAP-sensorn. Men nu är jag verkligen "ute på djupt vatten". När du kopplade loss Lambdan, kopplade du då bort alla kablar till Lambdan?? Några kablar går "bara" till förvärmningen och har ingen betydelse när motorn blivit varm.
På min 745-a höll jag på länge att strula för att få den att gå riktigt. När motorn till slut funkade och spann som en katt och inga felkoder på något men fortfarande (i mitt tycke) hög bränsleförbrukning så fick jag rådet att koppla loss Lambdan. Det märktes inget på tomgång, men attarns vilken skillnad det var på "draget". Det upplevdes som det var 30 hk mer i motorn när man "gasade på". (har 16V motorn med 159 hk). Bytte till en ny Lambdasond (Biltema 699:-) och sedan har det funkat. Hade bytt Lambda 2 ggr innan, först till en begagnad och sedan till en ny (skarvad modell) men det var fel där ändå.
av Toobbe
#1135258
Kopplade loss två kontakter till lamba.
Ingen skillnad på motor gång.

Va på o trilska på tomgångsventilen idag igen. Tycker de pyser om den när motorn är igång. Garanterat inga luft lekage!
Testa och koppla 12 volt direkt till den och den klicka och snurra utan problem.


Kommmer utfärda en belöning för den som kan hjälpa mig få igång bil rakkarn! En flaska virre
Användarvisningsbild
av vetten
#1135281
Vet inte om detta kan funka men det finns ju medel som man blandar i bensinen som sägs ska hjälpa till att rengöra spridarna, det finns ju både vanlig och akut, vet att STP har det, det kan ju inte skada att hälla i en flaska av detta i tanken jag skulle nog välja den som heter akut.
Köpte en gång en 480 turbo som hackade och betedde sej men som jag var säker på att det skulle gå att fixa så det första jag gjorde när jag kom hem med bilen var just att hälla i en flaska av detta "undermedel" första milena märktes det ingenting men för varje dag som jag åkte till och från jobbet så blev det bättre för att sen helt sluta.
Kostar inte mer en någon hundring och finns på dom flesta större bensinstationer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135491
Toobbe skrev:Mitt nästa steg är en ny lamba.
Kan den fela och ge detta beteende?

Skadar ju inte att slänga i en flaska med spridare rengöring.

Inga andra idéer?
Några liter E85 gör samma nytta till en billigare peng. Tanka i till max 30 - 40% E85. Passa på när du inte har så mycket bensin i, då kan du fylla mer bensin om motorn skulle gå allt för illa. Är där inga felkoder så borde det inte vara några fel på sådant som kan ge felkoder. Som jag skrev innan så kan Lambdan göra det, men i det fallet gick bilen (i princip) Ok innan också, det gör ju inte din. En Lambda som felar lurar ju bränsleboxen och då brukar det ge mer bränsle och så får man felkod på det. Det är svårt med sådana här fel och det enda jag kan råda dig till är att börja om gå igenom vad du gjort kolla och mät på på det som går att mäta. Dra ut kontakter till givare och provkör. Kolla och nolla felkoder mellan varje gång. Ta ett kompressionsprov. Kolla på stiften efter några mil, mörknar dom fort är det för mycket bensin. Inte för jag tror att det felar något där, utan att bara få reda på att det är Ok
av Toobbe
#1135512
Man hör på motor gången att den försöker gå bra. Går bra kanske 2-3 sec och sen dippar Tomgången. Och så om och om igen.

Pyser mycket om tomgångsventilen. Men de är tätt??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135566
Vad menar du men pyser? Jag måste hänvisa till LH-systemet efterson jag inte vet exakt hur det ser ut på din motor. Där går det en slang från den grova slangen mellan luftfiltret och spjällhuset ner till tomgångsventilen och sedan en slang från tomgångsventilen till insuget efter gasspjället. Det måste vara absolut tätt i slangar och kopplingar om det ska fungera.sitter det slangklammer där? Är slangarna hela? Har du kollat så vevhusventilationen är riktig och att dom slangar sitter på plats? Det sitter en slang från oljefällan till insuget, från brukar spricka sönder. Allt detta ör i närheten av tomgångsventilen

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]