Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toobbe
#1133759
Tjenare! Har en volvo 460 års 95. Som ny börjat gå dåligt. Tomgången pendlar kraftigt. Och den går taskigt. När man varvar på så går den skapligt. Går ryckigt och ryker en hel del.

Detta är kollat. Topplockspackning.vacumslangar.stift kablar.fördelare.tomgångsmotor.ren gjort spjällhus och och kontakt stycken till de mesta

Samt så har lamba lampan börjat tändas lite då och då.

Hjälp miiig
Senast redigerad av 1 Toobbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1133764
Kolla väldigt noga att det är tätt (absolut tätt) på avgassidan före katalysatorn. Har inte jobbar med 400-serien men det borde vara lika noga där som på "stora" Volvo. Är det den minsta lilla läcka så kan det vid vissa tillfällen suga in luft och detta lurar lambdasonden så den tror att motorn går magert och boxen ökar på med mer bränsle. Kolla om du har några felkoder, det fungerar på samma sätt som 2/7/900 modellerna men om koderna är samma vet jag inte
Användarvisningsbild
av lennarte
#1133843
Hur du kollar är på samma sätt som på dom andra Volvomodellerna. Du kan kolla här hur du gör.
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_850.pdf
Detta är till en Volvo 850, men den har också Fenix insprutningssystem och är en Volvo :lol:. Jag har en felkodsbok för 440/460 (också) och den stämmer ganska bra med ovan lista. Det är fler felkoder än på "min" lista, men dom som finns på båda listorna är samma. Vet inte hur lika dom är, 850 har den svenska 5-cylinder motorn medan 460 har en fransk Renaultmotor. Men som sagt, insprutningssystemet på båda är ett Siemens Fenix 5
av Toobbe
#1133973
Fått fram dessa felkoder 122. 223.411

Blev knas på detta. Tomgången är åt skogen pendlar från normal till nästan att den dör. Och varvar man går de fint. Håller man ett varv på 2500 känner man att den inte går helt rent
Användarvisningsbild
av lennarte
#1133978
1-2-2, Du har en temperaturgivare som mäter lufttemperaturen i insugningsröret som inte har kontakt med boxen, kabelbrott eller dålig jord.
2-2-3, Vet inte riktigt hur det ser ut på Fenix, men andra Volvo har en tomgångsmotor. Det står ventil, men samma där, den saknar kontakt med boxen. Kabelbrott eller dålig jord.
4-1-1, Det ska ligga spänning på kontakten på spjällhuset. Den har någon gång saknats eller varit för hög. Du har gjort rent spjällhuset, då har du haft bort kontaktstycket förmodar jag. Har du fått dit det ordentligt?? Har du justerat in spjället och spjällkontakten riktigt noga efteråt??
Börja med att kolla kontaktstycken på dessa ställen, sedan nollar du felkoderna (står i länken hur du ska göra) så kör du en runda (en mil kanske) och sedan kollar du felkoderna igen. På beskrivningen av felet du har låter det som det är tjyvluft någonstans.
av Toobbe
#1133987
Ska kolla dessa kontakter och kablar.
Har kollat efter tjuvluft men utan framgång.
Har haft tanke om tomgångsmotor har gett upp?

Har haft borta kontakten till spjällhusgivaren och då ökade Tomgången men ändå gick orent. Men behöver jag göra någon justering av spjällhus efter de?

Tack för all hjälp. Behöver få igång denna snarast. Då de är automat. Så går de ej krypköra när varvtalet blir för lågt


Kan också meddela att de var en mängd med olja i spjällhusgivar kontakten
Användarvisningsbild
av lennarte
#1133996
I spjällhuset sitter ju gasspjället, på spjällaxeln till spjället sitter en stopp som är justerbar. Har du rört denna ??? Det är väldigt noga för tomgången att detta är rätt justerat. Likaså kontakten på spjällhuset, det är väldigt noga att det är rätt justerat mot spjället. Har du haft loss detta när du rengjorde spjällhuset?? Om du läser på länken under "diagnosfunktion 2". Där står hur du kollar gasspjällkontaktens läge. Är detta riktigt så får du koderna 3-3-2 och 3-3-3. Tomgångsmotorn (ventilen??) kollar du med "diagnosfunktion 3", det står beskrivet längre ner i länken. Om du håller ett finger på tomgångsmotorn så "känner" du att det "klickar" i den. Detta är under förutsättning att det inte är kabelfel. I min bok om Volvos felkoder står det inte tomgångsmotor utan det stå tomgångsventil, även på Bosch LH systemen så det ett liknande system.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1134208
Toobbe skrev:Kan givaren mellan insug och luftburk påverka tomgång?
Det är väl kanske den som mäter lufttemperaturen som du får felkod på. Boxen justerar ju bränslemängd efter värden från alla givare och felar en av dom kan den stänga av alla givare och köra ett förprogrammerat program istället. Men då brukar felen bli mindre och den tänder miljö/Lambda/motorstörningslampan. Den har många namn. Nu börjar vi komma till utkanten av mitt kunnande om detta, jag har ju (som jag skev i början) inte jobbat med denna typ av insprutning. Men det verkar vara ganska likt. Kanske mer likt Regina eller Motronic. Kanske någon med mer kunnande om detta kan "komma till hjälp".
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]