Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1127702
Gäller en 360 1987. Startade fint för några timmar sen men totalvägrade nu. Gick att få igång på gas däremot så problemet borde ju ligga i bränsletillförseln. Alla säkringarna under huven var hela (vilket mig veterligen är bilens enda elcentral). Tanken var halvtom tidigare idag och har kört kanske 2-3 mil innan jag ställde bilen. Mätaren går upp från noll till ca 1/3.

Inte helt säker på om det är en F-motor men har för mig någon sa att om bilen har LMM så är det elektroniskt insprut -> F-motor. Effekten är 81 kW = 110 hk enligt transportstyrelsen. Ingen katalysator heller, ifall det säger något om motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1127743
"F" står för (på dessa motorer) för att det är katalysator, annars är det A, E eller (på 2/700 modellerna i alla fall) K. Är katalysatorn borttagen eller har det aldrig varit någon?? Fortsätter bilen att gå eller stannar den när startgasen är slut?? Om den fortsätter att gå är det säkert "bara" tändstift och liknande, stannar den är det ju blänslebrist. Volvo 300 har ett franskt (Chrysler??) tändsystem som inte är riktigt pålitligt, jag fick byta tändspole på svärmors 360 efter några 1000 mil bara. Hon hade en -88 med katalysator. Om du lyssnar under bilen ska du höra om bränslepumpen fungerar när motorn går på startgas. Den ska gå när du "kör" på starten också men inte i tändningsläger (vissa går en kort stund vid tändning på). Om pumpen går kan du låssa på returslangen till tanken vid bränsletryckregulatorn (BTR), det ska komma ordentligt med bensin där när du "kör" på starten. Slangstump och PET-flaska rekommenderas... LMM på dessa motorer betyder LuftMängdMätare, medan senare modeller har LuftMassamätare. Jag jobbade en del med bilar som hade detta system på -80-talet, det satt i bl.a Opel, men det var sällan några problem då (dom var ju nya då).
L-Jetronic.jpg
L-Jetronic.jpg (467.51 KiB) Visad 1436 gånger
Jag tror att det är detta system du har
av Schmoyoho
#1127789
Det är en 1987:a som mig veterligen aldrig haft kat (gått som bruksbil tidigare) men jag har inte kollat, har bara förstått att kat kom först 1988. Bilen dör när startgasen är slut och tändstiften byttes 2015, bilen kanske har gått 2-300 mil sedan dess. Kan skruva loss och kika på dem sen ifall de är misstänkta?.

Var exakt sitter pumpen? Vid tanken eller längs efter ledningen? Och hur ska den låta, eller hörs den uppenbart ovan startmotorns tuggande?
av Rådlös
#1127805
Det var inte lag på katalysator förrän 1988, dom så kallade -88b som kom i halvårsskiftet 1 juli. Men katalysator fanns som ett "frivilligt tillägg" för den som tänkte "miljövänligt" redan på tidigare årgångar. Så kolla under bilen. Det kanske finns en burk där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1127814
Schmoyoho skrev:Var exakt sitter pumpen? Vid tanken eller längs efter ledningen? Och hur ska den låta, eller hörs den uppenbart ovan startmotorns tuggande?
Nej, man hör inte det normalt inte, hjälp behövs att "köra" på starten. Bilden ovan är en "generell" bild, alltså inte typisk för Volvo. På 2/7/900 modellerna sitter det (med några få undantag) från mitten på -80-talet till mitten på -90-talet under bilen ungefär under förarstolen, men jag är inte säker på att den sitter där på 300 modellen. Har för mig att bränslefiltret satt i motorrummet på svärmors och då sitter den bak vid (eller kanske i) tanken.
Dom första bilar som såldes i Sverige med katalysator var -86 års Mazda 626. -87 fanns det som tillval på många och från 1989-01-01 är det lag på det. Som "Rådlös" skriver finns det en årsmodell -88B, det är egentligen en -89 års modell som såldes ochregistrerades före 1988-12-31. Då "lyder" den under dom gamla avgasreglerna och får alltså ha en CO halt på max 3,5% (mot 0,5% efter årsskiftet). Den behöver inte ha en fungerande katalysator, men den måste sitta där Så är din bil besiktigad utan har den förmodligen aldrig haft någon
av Schmoyoho
#1127819
Tror de bara kollade CO på besiktningen. Men katalysatorn är väl antagligen inte boven i dramat tror jag. En parentes är att bilen har varit i ett dike och avgassystemet hänger (har inte undersökt närmare men ljuddämparen hänger under mitten av stötfångarens bredd och slutröret är krökt till en ful böj. Men eftersom bilen har gått att köra utan märkbara problem efter dikeskörningen så tror jag inte heller det har med saken att göra).

Bränslefiltret tror jag att jag har under huven, sitter någon rund burk framför bromsvätskans behållare. Man kan inte t.ex plocka bort säkringen till bränslepumpen, köra på starten för att släppa bränsletrycket och därefter lossa ledningen till filtret och se om det kommer soppa på starten därifrån? Eller är det vanskligt att mecka med bränsle under huven även med en kall motor? Bilen står på en grusuppfart så det känns lite bökigt att ta sig under. Eller kan man, om man når pumpen, känna om det gör något med handpåläggning? Vet inte hur den funkar men om den ska låta så kanske den känns också?

Edit: innan jag startade tråden googlade jag B230F startproblem men tyckte det kändes för många olika saker att kolla för att jag skulle klara att utröna det på egen hand. Men det kan inte vara något relä eller så som spökar? Eller givare eller annat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1128190
Schmoyoho skrev:slutröret är krökt till en ful böj
Det kan ju tätna av sot och liknande efter ett tag om det är trångt.
Man kan "tvångsstyra" bränslepumpen genom att plocka bort bränslerelät och sätta en kabestump mellan 30 (batteriström) och 87 (utgång relä) i sockeln. Då ska pumpen starta. 30 är direkt batteri så håll koll på kabeln så den inte går mot något annat, det behövs ingen "tändning på". Startar inte pumpen är det, antingen ingen ström på 30, eller så är det pumpen eller vägen dit som felar.
av Schmoyoho
#1128773
Har 12V mellan uttagen 30 och 87 (inte 87b antar jag? inser i skrivande stund jag inte mätte någonting där). Däremot är det dött om jag byglar de två, detta med tändningen av och nyladdat batteri (efter mina tidigare "kanske den startar om jag försöker eeen gång till").

Jag kollade säkringarna och de var hela. Fanns en "extra säkringsdosa" som sitter väldigt (o)smidigt placerad mellan batteri och innerskärm, ser ut som dosan på en amazon. Enligt instruktionsboken har några av de tre med bränslepumpen att göra men alla tre var hela. Trasig säkring hade väl förmodligen inneburit att jag inte fått 12V vid relät heller.

Jag vill ju gärna tro att felet är någon lös sladd eller liknande eftersom jag, innan den slutade starta, hade kört en enda tur med bilen sedan jag återmonterat batteriet efter att jag tidigare laddat det. Jag skulle ju kunna ha stött i någonting när jag monterade det, men bilen startade ju då. Och så finns ju 12V till bränslepumpens relä samt hela säkringar så det känns ju mindre tippat.

Så nästa steg är väl att mäta spänningen vid pumpen antar jag? Var exakt sitter den, eller är det glasklart om man tar sig under bilen? Kan man koppla en gammeldags vanlig "dum" batteriladdare för att tvångsköra den en sekund?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1128792
Har inte, som jag skrivit innan, inte 100 koll på 300 modellen eftersom det är länge sedan jag jobbade med dom. 240 har en säkring mellan batteri och bränslerelä som "strular" ibland, kan vara något liknande här. 1/2/300 modellerna hade inte insprutning "från början" utan det är "så att säga" eftermonterat medan 7/900 har all eldragning "intrgrerat" i odinarie kabelhärva. Så vissa saker (som den extra säkringsdosan) ser eftermonterat ut. Har du 12V mellan 30 och 87 är det ström till pumpen (det jordas ju genom pumpen eftersom det visar 12V). Detta tyder då på att pumpen kan ha "lagt av". Det brukar annars vara att kolen tar slut eller att kollektion blir nersliten så kolen inte räcker till och då bryts jorden och det skulle inte visa 12V.
img-0419.JPG
img-0419.JPG (48.26 KiB) Visad 5672 gånger
Detta relä sitter på 2/7/900 modellerna med bränslesystem LH-Jetronic, har du ett sådan här bränslerelä ska det vara mellan 30 och 87/2 du sätter kabelstumpen men jag har för mig att 300 modellen har ett annat relä.
Bränslereläet ska sitta vi batteriet någonstans. 300 modellen har ett system som heter LE-Jetronic eller LU-Jetronic (katalysatormodeller). Det sista fick jag googla på för att vara säker på att skriva rätt :oops:
av Schmoyoho
#1128798
Skulle våga gissa att det är samma system förutom att min bil har, som du säger, något mysko tändsystem som heter Renix.

Reläet i min bil ser ut som ett blinkrelä och var märkt Bosch samt 0280230005. Får träffar på bl.a bränslepumpsrelä när jag googlar numret så det är nog det som finns.
Bild
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]