- tis 18 okt 2016, 00:31
#1117658
Tempmätare i instrumentdisplayen på bilar är inga precisionsinstrument. Om du skall vara säker skall du mäta med t.ex en IR-termometer på motorblocket/topplocket. Först då vet du säkert hur varm motorn är. Vill du göra detta seriöst så skall du ha papper och penna med dig. Mät på blocket någonstans runt termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Kolla samtidigt på mätaren i instrumentpanelen. Gör flera sådana mätningar under uppvärmningsfasen och arbetstemperaturen (varm motor) och notera hur mätaren står och skriv samtidigt upp den rätta temperaturen som du mäter på motorn. Då ser du att "Vid det strecket är temperaturen X grader, vid nästa streck är den Y grader och ännu senare och flera streck är den Z grader" o.s.v. Ju fler mätningar desstå exaktare resultat får du. Mät hela tiden på samma ställe.
Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen, LH 2.2 och LH 2.4 med flera. Där sitter det två tempsensorer på dom motorerna. En för instrumentpanelen och en för motorstyrningen. Hursomhelst, det fanns enheter för köldstart och tempreglering, men jag såg ingen givare för detta i K-Jetdokumenten. Men jag kan ju ha missat det så kolla där också.
Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen, LH 2.2 och LH 2.4 med flera. Där sitter det två tempsensorer på dom motorerna. En för instrumentpanelen och en för motorstyrningen. Hursomhelst, det fanns enheter för köldstart och tempreglering, men jag såg ingen givare för detta i K-Jetdokumenten. Men jag kan ju ha missat det så kolla där också.