Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1117658
Tempmätare i instrumentdisplayen på bilar är inga precisionsinstrument. Om du skall vara säker skall du mäta med t.ex en IR-termometer på motorblocket/topplocket. Först då vet du säkert hur varm motorn är. Vill du göra detta seriöst så skall du ha papper och penna med dig. Mät på blocket någonstans runt termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Kolla samtidigt på mätaren i instrumentpanelen. Gör flera sådana mätningar under uppvärmningsfasen och arbetstemperaturen (varm motor) och notera hur mätaren står och skriv samtidigt upp den rätta temperaturen som du mäter på motorn. Då ser du att "Vid det strecket är temperaturen X grader, vid nästa streck är den Y grader och ännu senare och flera streck är den Z grader" o.s.v. Ju fler mätningar desstå exaktare resultat får du. Mät hela tiden på samma ställe.
Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen, LH 2.2 och LH 2.4 med flera. Där sitter det två tempsensorer på dom motorerna. En för instrumentpanelen och en för motorstyrningen. Hursomhelst, det fanns enheter för köldstart och tempreglering, men jag såg ingen givare för detta i K-Jetdokumenten. Men jag kan ju ha missat det så kolla där också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117673
Rådlös skrev:Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen
Det sitter en "temperaturstyrd" tillsatsluftslid för tomgången, men det är "bara" luft den "styr". Funkar den inte så är där ingen tomgång kall eller hög tomgång varm. Beroende på vilket läge den fastnat i. Det finns en "termotidkontakt" (brukar sitta längst bak vid insuget), som är dels tidstyrd, dels temp.styrd. Den styr en insprutare av extra bensin när det är riktigt kallt, den kan läcka bensin hela tiden.
Detta är ett felsökningsschema för K-Jetronic, visserligen engelska, och för modeller med katalysator, men det funkar säkert. CI är det engelska namnet för K-Jet, "S" står för katalysator
CIStroubleshooting.jpg
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 531 gånger
En K-Jet har väldigt lätt för att "sura ner sig" K står för "kontinuerlig", den sprutar alltså in bränsle hela tiden (moderna elektriska sprutar i pulser). Det är lätt att justera ner CO-halten och minska bränslemängden, men är det fel på bränsletrycket blir det inte bra. Man kan schimsa styrtrycksregulatorn för att höja trycket (har dock aldrig gjort det) så det blir bättre, men då är vi tillbaka på att kolla bränsletrycket som det skrevs om i början. Kolla på schemat ovan först och åtgärda "dom enkla" sakerna först. K-Jetronic är mycket känsligt för tjyvluft, det behövs inte mycket extra luft för att "störa ut" systemet
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Gelis
#1117676
Hur mår termotidgivaren och dess kablar, läcker kallstartsventilen (insprutaren) dessa kan ställa till liknande problem.
Nu vet jag inte hur det ser ut just på TS bilmodell men det kan sitta en tomgångsmotor och den regleras separat av en egen styrbox utanför K-jet systemet.

Har jobbat ganska mycket med K-jet på den tiden det begav sig.

A och O är att mäta alla bränsletrycken vid problem med K-jet då det är ett helt mekaniskt system som bygger på tryck.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1117683
Den här tempgivaren som sitter längst bak på toppen 2stifts kontakt som de pratas om. Är i direkt anslutning med kylarvattnet. Ingen dum ide att komtrollmäta och eventuellt ta ut och rengöra. Kan bildas mycket skit på den om man inte sköter kylarvätskebyte i tid. Dock lätt att man förstör den om man inte är försiktig med plastskon.

Att din tempgivare inne i bilen inte visar rätt KAN också bro på skit och beläggningar i kylarsystemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117697
Gelis skrev:Har jobbat ganska mycket med K-jet på den tiden det begav sig.
Då är vi ungefär "i samma sits", jag slutade som bilmek -85 när dom "moderna" insprutningssystemen började ersätta K-Jet. Då var ju K-jet fortfarande såpass nya så rena "slitage" grejer hade inte börjat, men tjyvluft och "trögande" tillsattsluftslid fanns det ju. Tillsattsluftsliden var ju ungefär den tidens "tomgångsmotor". K-Jet fanns ju en bit in på -90-talet och det är inte omöjligt att det fick en bättre tomgångsstyrning på senare modeller, men på Volvo är det (nog) tillsattsluftslid som "gäller".
av Gelis
#1117707
Kan ju säga att på min gamla Volvo 760 -83 (må den vila i frid) så var det tomgångsmotor istället för tillsatsluftslid. Visserligen PRV sexan men tomgångsstyrningen fanns redan -83.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117717
Gelis skrev:Kan ju säga att på min gamla Volvo 760 -83 (må den vila i frid) så var det tomgångsmotor istället för tillsatsluftslid. Visserligen PRV sexan men tomgångsstyrningen fanns redan -83.
Det stämmer säkert, 700 modellerna fick ju nyare teknik. Felsökningsschemat ovan finns tillsatsluftsliden med, men inte tomgångsmotorn. Vet dock inte vilket år den är från. Jobbade inte med 700 "på den tiden", dom var för nya, men V6-an i 240 hade tillsatsluftslid. Jobbade med en del sådana (-70-tals modeller) men turbon kom väl inte fören på -80-talet, så tyvärr har jag inte jobbat med en sådan, så det kan givetvis varit tomgångsmotor på dom då. "Vanliga" K-Jet som fanns då hade tillsatsluftsliden, men som jag skrev så slutade lag jobba "professionellt" -85 så dom nyare modellerna höll sig till Volvoverkstaden
av ulla245
#1117747
Jag byter tillsatsluftliden till att börja med , tyvärr hinner jag inte få tag i ngn nu och bilen ska in på vinterförvaring i helgen . Tusen tack för alla svar :)
Med vänlig hälsning Ulla
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]