Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1117168
Hej , finns det ngn som har en ide om vad som är fel . Det är alltså en B21 et , helt original , när man startar så startar den först på andra försöket och går då på ca 500 varv och ökar sen till ca 900 varv ,sen om man kör så den blir varm och man stänger av den och låter den stå 1/2 timme och startar igen finns det ingen tomgång alls, sen när man kört en stund har den tomgång på 900 varv igen , står man i kö surar den ner sig och står och stönar på ca 500 varv och till slut ingen tomgång alls , alla vaccumslangar är bytta ,soppafilter , luftfilter , stift , fördelarlock , rotor , tändkablar. Kan det vara styrtrycksregulatorn ?
Med vänlig hälsning Ulla
Senast redigerad av 1 ulla245, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1117258
Du har ett insprutningssystem som inte är så vanligt längre. Visst finns det bilar med det systemet, men dom som är ”hemma” med K-Jetronic kanske inte läser här just nu?
Men om du vill försöka själv så får du ett par länkar här:
http://www.k-jet.org/
http://www.slideshare.net/guestceff35/b ... ion-manual
Det kan ju tänkas att någon beskriver något som liknar din bils problem.
Eller ”dröj kvar” så kanske någon kunnig dyker upp?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1117266
Styrtrycksventilen kan de absolut vara. Mäta styr och systemtryck är att föredra.

Kan även vara att en packning läcker internt. inte ovanligt att systemtrycket "läcker genom" eller att den är skitig där.

Jag felsökte en b23e för inte så länge sen och den betedde sig nästan likadant, och beter sig fortfarande i den stilen som din. bara det att den har tomgång (nu) men den kan bli låg om den stått en stund på tomgång eller vilat.
Problemet var 2 spridare som vart dåliga fort. alla skulle säkert behöva bytas till nya, men den går iaf hyfsat.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1117303
Att få kontrollerat CO-halten skulle kunna ge en fingervisning om det faktiskt är så att den går fett eller om det bara handlar om att tomgången vandrar pga t ex glapp i spjället, skit i luftgångarna vid tomgångsskruven eller att luftvågen går trögt/ej centrerat.
av ulla245
#1117328
Co halten är inställd , jag tycker inte att tomgången direkt vandrar ,det finns ingen tomgång när man startar med varm eller ganska varm motor , står den en halvtimme är det ingen tomgång när man startar.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1117418
Sen är det såklart viktigt att motorn inte är allt för sotig invändigt. kanske kan vara läge att prova en flaska TriPak bensin booster (för rengöring av bränslesystemet i huvudsak)

En halv flaska Veidec super clean i insuget (sprutas in i 3 sec i omgånger när motorn är ordentligt varmkörd på ca 2-2500rpm). det renar vevhusventilationen också.
Det skadar inte att göra om man misstänker sotavlagringar inne i motorn. har hjälp mig några gånger när man köpt en bil som betett sig lite underligt, ibland så illa att den glödtänder.

Du kan även använda det som en första åtgärd att rengöra spridarna manuellt om dem ger synligt dålig sprutbild.
Självklart kan du rengöra spjäll osv mer noggrant med den. men dammar du in det i insuget får du med det mesta iaf.
av ulla245
#1117445
Ja jag kan ju testa med Tri Pak ,eller det andra, det värsta som kan hända är ju att det inte händer något alls . :)
av Mille740
#1117515
Har ni satt alla vacuumslangar rätt?. Jag hade börjat med att byta insugspackning och spridartätningarna och kontrollerat så tändningen står rätt. Även viktigt att den inte tar tjuvluft runt gummibälgen till vågen/sprutet likaså slangen till vevhusventilation som går från röret mellan turbo och bälgen. Efter detta så hade jag försökt fått tag på en annan styrtrycksventil. Skall vara med slutnr xx082. Inte det lättaste att hitta och dom brukar gå för 500kr beg.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1117535
Självklart kan det vara tjuv-luft någonstans man lätt missar även med startgas. Men jag tycker inte det känns som ett tjuvluftsproblem (bara). Det skulle uppdaga sig mer direkt tycker jag. I så fall att det är tjuvluft i kombination med något annat.

Har skruvat k-jet några år eftersom jag har 4st på rull, men ska inte säga att jag kan för de ;)

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]