Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1117085
Hej gott folk, har en enkel fråga.

Jag bytte nyligen styrleder och spindelleder på Volvon min och den blev som en dröm å köra jämfört med de gamla lederna. Enda problemet är att ratten blev lutad åt höger några grader vid rakt hjulutslag, men framvagnen känns som den då spårar rakt och den drar inte åt något håll så jag vill inte pilla där i onödan igen.

Min fråga är då om det är en bra lösning att bara plocka av ratten och kugga om den så rattutslaget blir rätt kopplat till hjulutslaget igen?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1117096
Ja det går bra. Kör 20 m rakt fram först så du vet att hjulen står helt rakt, sedan lossar du ratten och flyttar den några splines så den står rakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117122
Snusebuse skrev:framvagnen känns som den då spårar rakt och den drar inte åt något håll så jag vill inte pilla där i onödan igen.
Om framvagnen stod rätt innan du bytte så står det fel nu. Det är ratten en "indikator" på. Det är i princip omöjligt att få det rätt utan mätverktyg. Det är inga märkvärdiga saker att tillverka eller det finns enkla verktyg att köpa. Camber/caster är inte så lätt, och det ändrar sig inte ( normalt) så mycket. Men toe-in är inte så svårt, men det är väldigt noga att det är rätt. Det ska stå 0mm (Altså båda hjulen lika mycket rakt fram) till -2 mm (mot varandra) i framkant. Står det mer sliter däcken på ytterkant, och är det "toe-ut" så sliter det på innerkant. Efter min "närkontakt" med en lastbil (körde in i sidan på mig och träffade fälgen rakt i navet) så det slet på insidan på båda däcken. Inte mycket, men efter 2 sommarsäsonger var dom blanka på insidorna. Ratten stod fortfarande rätt men det var +4 mm "toe ut". Justerade ett varv på på höger styrstag så blev det -1mm toe-in men ratten står 20° fel. Inga problem att flytta ratten, men jag tänkte byta spindelleden först för Camber vinkeln står inte 100 rätt. Får se om det är så enkelt.
Det jag menar med detta är att det är ytterst små ändringar som gör att däcken slits ut i förtid, även Om det "känns" rätt
av NilsO
#1117183
Grundproblemet är ju att styrväxeln inte står i mitten när hjulen står (bilen kör) rakt fram.

Den riktiga lösningen är att justera lika mycket på styrlederna på båda sidorna. Dvs skruva den ena litegrann utåt, och skruva den andra inåt precis lika mycket. Så länge man ändrar lika mycket på båda sidorna (åt samma håll) så påverkas inte hjulinställningen. Eftersom du just bytt dem så är det inte så svårt, de är ju inte fastrostade och så som de kan vara annars.

Sen är det väl vettigt att få gjort en ordentlig hjulinställning ändå.
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1117372
frasse4 skrev:Ja det går bra. Kör 20 m rakt fram först så du vet att hjulen står helt rakt, sedan lossar du ratten och flyttar den några splines så den står rakt.
Jo det var precis något sånt jag tänkte mig.
lennarte skrev: Om framvagnen stod rätt innan du bytte så står det fel nu. Det är ratten en "indikator" på. Det är i princip omöjligt att få det rätt utan mätverktyg. Det är inga märkvärdiga saker att tillverka eller det finns enkla verktyg att köpa. Camber/caster är inte så lätt, och det ändrar sig inte ( normalt) så mycket. Men toe-in är inte så svårt, men det är väldigt noga att det är rätt. Det ska stå 0mm (Altså båda hjulen lika mycket rakt fram) till -2 mm (mot varandra) i framkant. Står det mer sliter däcken på ytterkant, och är det "toe-ut" så sliter det på innerkant. Efter min "närkontakt" med en lastbil (körde in i sidan på mig och träffade fälgen rakt i navet) så det slet på insidan på båda däcken. Inte mycket, men efter 2 sommarsäsonger var dom blanka på insidorna. Ratten stod fortfarande rätt men det var +4 mm "toe ut". Justerade ett varv på på höger styrstag så blev det -1mm toe-in men ratten står 20° fel. Inga problem att flytta ratten, men jag tänkte byta spindelleden först för Camber vinkeln står inte 100 rätt. Får se om det är så enkelt.
Det jag menar med detta är att det är ytterst små ändringar som gör att däcken slits ut i förtid, även Om det "känns" rätt
Den stod inte rätt innan, snedslitet höger fram. Framvagnen fick sig en smäll förra vintern. Jag har inte lurat mig själv att jag fått den perfekt givetvis, men det är bra mycket rakare än det var innan, tidigare drog den lite åt höger.
NilsO skrev:Grundproblemet är ju att styrväxeln inte står i mitten när hjulen står (bilen kör) rakt fram.

Den riktiga lösningen är att justera lika mycket på styrlederna på båda sidorna. Dvs skruva den ena litegrann utåt, och skruva den andra inåt precis lika mycket. Så länge man ändrar lika mycket på båda sidorna (åt samma håll) så påverkas inte hjulinställningen. Eftersom du just bytt dem så är det inte så svårt, de är ju inte fastrostade och så som de kan vara annars.

Sen är det väl vettigt att få gjort en ordentlig hjulinställning ändå.
Mjo det var just det jag tänkte kunde va klurigt, att styrväxeln blir 'nollad' på fel ställe. Självklart är ju en riktig framvagnsinställning att föredra men jag tänkte mer som en temporär hemmagarage lösning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117395
Jag gjorde en egen "toe-in-mätare" för några år sedan. Den funkar kanon, är numera utlånad till en lokal bilverkstad. Kolla på bilderna. Den sätts i fälg kanten höjdmässigt mitt på. Sedan sätter jag ett streck på det klenare röret, rullar bilen ett halvt hjuvarv och kollar var strecket är. Ser du hela strecken står det toe-ut, ser du inte strecket står det toe-in. Om du ser precis kanten på strecket är det godkänt. Du får torka rent och göra ett nytt streck varje gång du rullar. Passa på att ändra ratten då som "NilsO" beskriver så slpper du "kludda" med ta upp och flytta ratten. Fjädern ligger mot skruven som är flyttbar för olika spårvidd, rören är 15mm och 20mm 4-kantrör
Bilagor
IMG_20150309_170143.jpg
IMG_20150309_170143.jpg (990.71 KiB) Visad 976 gånger
IMG_20150309_170024.jpg
IMG_20150309_170024.jpg (936.75 KiB) Visad 982 gånger
IMG_20150309_165921.jpg
IMG_20150309_165921.jpg (996.09 KiB) Visad 985 gånger
Användarvisningsbild
av Snusebuse
#1151372
Var in med den till Volvo idag och nu är den rak. Men cambern är 3,33 grader positiv på höger fram, alltså utom de rekommenderade marginalerna (0,25 till 1 grader). Kommer det påverka körningen märkbart och är det nåt som jag bör åtgärda snarast eller kan jag köra vintern ut utan att behöva oroa mig särskilt?

Mekanikern på Volvo sa att det inte är något som kommer göra att den käkar däck och att om det var hans bil så skulle han inte vara så oroad över att fixa det direkt. Det var tydligen fjäderbenslagrena som var slut och då sa han att det kan va bra å byta dämparna i samma veva. Tänkte vänta till våren med det om det kan hjälpas. Och måste jag göra en ny framvagnsinställning efter det ingreppet?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1151765
Allt som ändras/byts i framvagnen "måste" sedan mätas in på nytt. Men denna vinkel borde hamna rätt efter byte kan man tycka. Men bilarna är gamla och mycket saker har rört på sig, även karossen. Jag har mätt in mina cambervinklar med ett vattenpass och ställt toe själv med ett simpelt verktyg i "nödfall" innan jag åkt på mätning.

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]