Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnusson97
#1113684
Någon som vet vad det är för kamaxel som är märkt med d55? Sitter i en B230 med förgasare. Om någon vet, hur ska den stå? Renoverar en motor och klantade till det. Var mitt uppe i att skruva av allt och tänkte inte på att märka upp hur kamaxel och vevaxel stod... Så ja nu är det bara att skaffa indikatorskiva och gradskiva för att nolla på det viset. Men behöver ju veta hur kamaxeln ska stå...
av Arne
#1113702
Du har märkning på kamaxeldrevet där märkningen ska stå på kl. 12. Då ska märkningen på fördelardrivningen stå på kl. 3. Vevaxelns märkning står då på kl. 6,30. Om du tittar noga på kamremmen så finns det streck där som visar var dreven ska stå, följer du dessa så blir det rätt.
av Magnusson97
#1113714
Problemet är att jag inte har någon märkning på något utav dreven... är folkrace motor så vet inte om det är specifikt för det. Vill helst även vara väldigt nog och få det rätt. Om man ställer det ett klockslag lite ungefär så kan kolvarna och ventilernas läge påverkas ganska mycket trots att det kanske bara är några få kugg
Användarvisningsbild
av lennarte
#1113730
Om du vrider runt kamaxeln i topplocket (utan rem) så ska nockarna till första cylindern "peka" snett uppåt och då på 4-de cylindern "snett neråt". Om du kollar på 4-ans nockar noga så ser du att dom ligger och precis öppnar och stänger ventilerna. om du vrider ena håller så öppnar avgasventilen och vrider du andra hållet så öppnar insugsventilen. Precis mitt i mellan där ska kamaxeln stå när motorn står ÖD på första cylindern (och givetvis också fjärde) och rotorn i fördelaren pekar på 1-ans tändkabel. Pekar rotorn på 4-an får du vrida fördelarhjulet ett halvt varv till så pekar rotorn på 1-an.
Men nog borde det vara märkning på hjulen, även om det är "eftermarknadshjul" ???
av Magnusson97
#1113740
Vågar man göra på det viset då? Känns som det finns risk för att det inte blir exakt rätt vilket skulle kunna få ganska stora effekter... Har ställt om kammaxlar på tidigare bilar och då har det alltid funnits en märkning. Kan vara anledningen till att jag inte tänkte på att märka upp. Dock är övre hälften av kamremskåpan borta så har ändå ingen märkning på den om det skulle finnas där.
Bäst vore om någon vet vad det är för kam så man kan ställa den exakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1113744
En kugg på remmen är såpass mycket så du ser att nockarna inte pekar lika mycket uppåt. Har du en mer avancerat kam, och e.v justerbart kamdrev blir det lite besvärligare. Huvudlinjen är dock att nockarna ska peka lika mycket uppåt om kamdrevet är fast (eller eller justeringen i mitten om det är justerbart). Det är nog sällan man flyttar kammen så mycket som en kugg. På min B234 motor är vevaxeln märkt och ett märke på blocket vid ÖD, vet ej om det är samma på B230 motorn
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1113772
I bakre "gaveln" av kamaxeln har du en instansad bokstav för identifiering.
Märkningen på kamaxeln har du antingen på drevet eller så går man efter stiftet som styr in drevet.

Bild
Bild
av Magnusson97
#1114342
Hitta en gammal märkning för kammen på kåpan som jag i min panik missat. Upptäckte dock att det verkar vara felmärkt. Ställde kammen efter vad det bör vara i teorin och såg att det är en kugga skillnad. Påverkar det prestanda på något sätt så jag ska använda den gamla märkningen? Är det skillnad för kammar som inte är original?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1114356
Tänk dig en rak linje från centrum på vevaxelns bult genom markeringen på vevaxeln, genom bulten på kamaxeln och till kamaxelns markering, då står det rätt. Se rött streck på bilden nedan.
Det är sällan man går ifrån original markeringar även om det är eftermarknads eller omslipad kamaxel.

Bild
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]