Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1090236
Vad gick snett för Volvo dom senste 10 åren med B230 motorn? Kör nu en 244 88 med lh 2,2 Om jag kör försiktigt drar den 0,73 liter milen :D Min tidigare 945 98 drog över litern hur snålt jag än körde :-(O)
Okej turbo på dom och mer hästar men ändå.
Hur kan 10 års motorutveckling bli så fel?
Mina föräldrar har en 744 88. Även den lh 2.2. Förbrukning 0.8. 240n är för övrigt nybesiktad.
Avgaskraven är ju slappa på dom. Men jag kikade på mätaren och värdena var superbra. Även lambdavärdet var bra så det är inte så att min bil har något fel som gör att den går magert.
Vore kul att höra några åsikter om detta. Huvudfrågan är alltså.
Varför blev B230 motorn så förbannat törstig dom sista åren? Trenden borde varit tvärt om.

Vet även andra som har nyare 940. Med ett ägg på gaspedalen kommer dom under litern om det är medvind och nedförsbacke.
#1090272
gnestakalle skrev:Är samtliga i ditt inlägg förekommande bilar manuellt växlade.

Mvh GK
Nej inte min 945. Men den hade aw71L med lockup. Men 2.5 dl milen? Så mycket skall det inte skilja. Föräldrarnas 740 med 0,8 Har manuell. Övriga jag pratat med har bara haft manuella. Samtliga ligger på ca litern.
#1090381
Men den lådan är helt mekanisk och har bara lockup på högsta växeln över runt 95 km/h så det är inte orimligt att den drar så mycket mer. Sedan har både LTT och FTT runt 8:1 i komp så det är ju inte så bränsleeffektivt vid låglast.
#1090423
Övriga bkanta med 940 ligger runt litern. En har en 92a utan turbo och manuell. han får kämpa för att komma under litern. Därför kommer jag vara väldigt rädd om 240n. Så låg förbrukning 118 kr mån i försäkring för mig 0 kr i värdeminskning och skattebefriad snart samt billiga delar och fixa själv. Billigare kan man inte åka :D
#1090460
LTT var väl de törstigaste som fans på den tiden, mins då jag lånade en 945 på jobbet och skulle till Stockholm och kolla på en bil, 1,4 liter milen fram och tillbaka.
#1091098
Har också erfarenhet av att en senare 940 (med B230FK) drar ganska så precis runt litern vid normal körning.

Dessa motorer har lägre kompression p.g.a. turbon och jobbar därmed inte lika effektivt som äldre motorer med högre komp. Avgasreningen och hårdare krav kan också var orsaken.
Sett till förbrukningen så vill man inte alls ligga på Lambda = 1 utan något över (d.v.s. mager blandning), men då kan inte katalysatorn fungera optimalt så...
Man prioriterar alltså att det inte kommer några otrevliga saker ur avgasröret, framför lägre förbrukning.

Själv så smider jag planer på en motor med relativt hög kompression. Kommer antagligen utgå från en B230K (den har potential!) eller bottendelen från B230A/E med hyvlad topp.
Vad gäller kam så lutar det åt en A.
Sprutet blir LH 2.4 med vissa förändringar i mappen.
Hoppas på en ganska pigg maskin (130+ kusar iallafall?) som samtidigt går snålt på E85. Bedömer att avgaserna ändå kommer bli relativt "snälla", men vad besiktningen säger sen är ju en annan femma.
#1091954
Gelgamesh skrev:Jag ligger sjukt nog alltid på 0.8 med min 244DL, 86:a som t.o.m. har förgasare och går lite halvfult.
Hade tidigare en 86a jag med. 245 med b230a. Denna låg på 0.84 vid normal körning.
#1091996
mätte upp min 245 -78 230a motor -86 igår och den hamnade på 0.97 blandad körning. eller mestadels 5km till och från jobbet och stadskörning.. upplever att det är ganska normalt, brukar inte va jätteförsiktig på gasen.

en 945 FD motor går på litern blandad körning och har alltid takbox.. den är servad i våras med mycket nya slitdelar och körs av en gasfientlig tant ;)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]