Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1082556
Hej
Jag har ett problem som jag inte kan hitta......när jag står vid ett rödljus och ska köra iväg samtidigt som jag svänger åt vänster......så smäller det till i bakvagnen ett ihåligt ljud......klonk låter det
& jag har bytt ut diverse saker på bilen i omgångar för att bli av med problemet

Nya bärarmar inkl bussningar
H/V sida
Nya stötdämpare H/V sida & nya fjädrar inkl nya övre/undre fjäder fästen......men problemet är kvar......så nu är det bara bussningarna i momentstagen & bussningarna i krängningshämmaren kvar......så vad tror ni om mitt problem nu ?? Momentstagen eller krängningshämmaren
Användarvisningsbild
av Frrla
#1082616
svårt att säga vart de kommer ifrån exakt. men jag har lyckats få ner det till momentstagen som lät på mina 2 bilar som betett sig så. och det blev också när man svänger vänster och ska iväg, men vill beskriva det mer som ett "knäckande" ljud.

hissa upp bilen på båda sidor och låt bakvagnen hänga fritt utan pallbockar mot bakaxeln.
ta i kardanknuten mot bakaxeln och ryck i den upp och ner. ta i axlarna, stagen och dra å olika håll så ser man oftast vart det rör sig. dehär att man måste använda bryt-spett osv tycker jag inte behövs. rör det sig mer än några mm av handkraft (man behöver inte ta i allt man kan) är de gonatt med bussningen helt enkelt. men lite känsla måste man såklart ha. Ofta syns det också om stagen inte sitter rakt i infästningarna tex.
Ofta ser bussningen "ok" ut men saken är den att dom får inte ha sprickor, vara uppsvullna eller att gummi släppt från kanterna eller centrumringen. för då är dom helt slut. samma sak gäller motorfästen. dom får inte ha gett vika det minsta för då ser man tex att växelspaken hänger snett mot höger om högra kudden är misstänkt.
Användarvisningsbild
av maccus
#1082618
Hej
& Tack för svaret......den bakre bussningen på vänster momentstag den bussningen ser inte så bra ut så jag köper nya & byter ut dom på båda sidorna både främre & bakre dom kostar inte så mycket på Mekonomen ca 700 - 800 kr för alla 4 stycken
Användarvisningsbild
av Frrla
#1082722
Vore jag dig hade jag beställt dessa istället
http://www.motorsportshop.nu/Bussningar-Volvo-240
Gissar att det är 2 satser av denna artickel: SF-622

Men jag är ju inte dig så.. har själv dessa på ena bilen och tycker dem ger mycket bra respons och känns inte sådär gungig när man drar iväg som den andra jag bytte rakt av med nya originalbussningar.
Användarvisningsbild
av maccus
#1082737
White skrev:Kommer inte från bakaxeldreven? Lät så på min ena 240, där fattades en kugg.
Nej det är inget bakaxel drev problem
Jag har bytt olja i både V - Lådan & i bakaxeln
För ca 1 år sedan & bilen har bara rullat 14,580 mil sen den 8 januari 1988......knutkorsen & stödlagret är felfria & bra........det är bussningarna i momentstagen som är helt slut körda......det är jag nästan 98 % helt säker på nu

Men tack för ditt svar och tips :D
Användarvisningsbild
av maccus
#1082789
White skrev:Aha! Nej bakaxeln tål ju en del med, jag burnade sönder min.

Då blir det till att pressa ut dom gamla och i med nya? Kanske polubussningar?
Man kan Burna sönder en ny bakaxel på 15 - 20 minuter om man kämpar på hårt en :lol: men jag är typ 48 år gammal så jag har nog Passerat......Burnout läget hoppas jag iaf 8) 8)
Användarvisningsbild
av maccus
#1082796
Är inte polly bussningar till för typ lite mera Racing körning jag kör typ normalt eller funkar dessa polly bussningarna även för typ Svensson körning ??
Användarvisningsbild
av Frrla
#1082803
jag har en -84 gle som jag haverera motorn på och då bestämde jag mig för måttlig trimning och lite sportigare känsla. hade en bmw 328i -95 för några år sen som jag latcha med och tyckte att den va lagom för lite mer gasning om man va på det humöret. men körde inte som en dåre. gle:n har jag stagat upp med lite extra grejer och tycker den är likvärdig med bmw:n som den är nu. och stagen gör skillnad om man känner för att dra iväg lite extra ibland i någon korsning eller behöver svänga lite skarpt ibland.

Har kanske gått lite längre med den än just momentstagen. fast jag vill inbilla mig att dom gör det som ska och känns fastare och man får mer gensvar när man ska iväg från ett stoppljus än originalslacket bussningarna ger normalt.
har kört med 14" och 16" men i startögonblicket och rakt fram gör det ingen skillnad vad jag kan känna av. i kurvor gör det såklart skillnad. men då har jag bussningar i tvärstaget med 16" fälgar också.
http://www.garaget.org/?car=350722

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]