Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1065544
Bromsarna har börjat jävlas med 240in. minst sagt. Först rassla det efter Jag tog ut den ur vinterförvaringen. Bort med hjul och kunde snabbt lokalisera en Sten som letat sig mellan skivan och skölden.

Men det 'raspar' i bromsarna, så kände på skivan och den kändes inte okej. Mycket skum beläggning. Kolvtätningarna till oken har spruckit . Och verkar som en kolv kärvar lite. Misstänker vänster frambroms ligger på , Ena kolven verkar kärva.


Detta är höger sidan. (Passagserarsidan) Den är fräsch och funkar bra , förutom att kolvtätningarna har spruckit helt även här.
Bild

Detta är en bild på dem spruckna kolvtätinagarna.(Förarsidan) Det är den 'nedre' kolven som verkar kärva.
Tycker ni det är värt att byta hela oket? Eftesom Jag gissar det har varit så längre tid så nog har det säkert kommit in grus och diverse skit. Knappast att Jag får igång dem medhjälp av smärgelduk
Bild

Detta är en typ av beläggningen Jag talar om som Jag inte får bort, provat köra med Roterande stålborste och bräkelen, men det är inte någon märkbar effekt av det.
Bild
Bild


Bild



Jag har hittat nya skivor, för 220 kr styck , Men hur tycker ni Jag ska göra? Känner ingen med Svarv som kan svarvar dem. Oken känns surt och byta , men man måste nog. Tips? VIll har det billigt , då det är en 'jaktbil'
#1065782
Är inte kolvarna rostiga kan du renovera upp oken. Nya inre tätnings ringar och de yttre skyddsdamaskerna. nya skivor o belägg. Ny broms olja.
Kolla så alla luftnings nipplar släpper de går ofta av om man inte är väldigt försiktig.Nya nipplar skydds hattar. Broms cylinder fett på kolvarna.
Tryck aldrig pedalen i botten med en gammal huvud broms cylinder skaffa en broms luftare.
Fixa båda sidor.
Ser ut som det har gått lite varmt på skivan.
Gamla ruttena broms slangar kan separera inv så att trycket/oljan ej går tillbaka säger inte att du har så men nått o tänka på om man vill göra jobbet en gång. Kolla luftnings nipplar bak med jag har jämt torkat på å lufta runt om finns fler åsikter där..
Jo det brukar bli en del jobb sånt här.
Detta är min åsikt bara hur du gör e upp till dig.

Kommer säkert fler åsikter och råd när Lennart Lars Bd och de andra gubbarna vaknat :) .
#1065802
Hur renoverar jag upp kolvarna? Om vi säger att jag börjar med vänster sidan först. Då borde det räcka med att bara lufta den sidan va? Eller tror ni man måste lufta på alla 4 ok? Hatar verkligen å lufta speciellt innan man får till det.

Misstänker också varmgång i skivan då den var stekhet när jag upptäckte det. Bromsen verkar ligga på . Blir nog ett beg ok och ny skiva. Vill komma undan lindrigt
Jj
#1065884
Jag misstänker att det 'är girling.

De andra gubbarna här brukar oftast kunna förklara olika saker på ett mycket bättre sätt än vad jag kan.
Förklara och meka själv är enl mig två olika saker. Menar inte att du är trög eller nått.
#1065938
Du kan ju alltid köpa nya klossar, sätt 1 ny där kolvarna går lätt. ta bort kloss på den sidan där de går tungt. smörj upp den med 5-56 eller något, ta till storspettet och bänd in den, lite finess får man använda så man inte gör skivan skev.
Sen smörjer du och trycker ut kolvarna igen med den gamla klossen på plats, så du inte trycker ut kolvarna mot skivan, för då får man problem.

Upprepa tills kolven går "lika" lätt som de andra. sen här man på ordentligt med högtempsfett runt kolven och damasken.

sen kollar man till bromsarna varje halvår om man vet med sig att man kört i salt å regn. funkar för mig iaf. kan köra lite hårdare ibland så bromsarna får röra på sig lite extra. har man lite tur så kommer man ju undan billigt.

har gjort så själv på en bil, å på den andra bytte jag alla damasker också, och den går fortfarande jättefint efter 3 år utan att jag gjort något mer.
#1066177
Tack för svar! Får prova motionera upp det om Jag inte hittar passande billiga ok.

Har fått tag i Beggade OK nu,

Men dem Kommer från en Bil med Ventilerade Skivor. Girling bromsok var det.

Han sa att det är bara och köpa Ventilerade från typ Biltema så ska det gå? Någon som vet? Alltså om det passar? Jag har som sagt Oventilerade/Solida.


Fråga Nr 2.
Vilka klossar är det man ska ha från Biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000027270/

Eller dem?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000027452/

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]