Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1168961
Umeavolvo skrev:Det är det som gör mig så irriterad. Inga felkoder. Nollat och testat igen, 1-1-1.
Även när lampan lyser?? Har du koll på bränsleförbrukningen? Avgasläck framför katen "ställer till det" för bränsleboxen då Lambdasonden då visar fel värden till boxen. Brukar då bli hög bränsleförbrukning och felkod 2-3-2 och/eller 2-3-1. Har du aldrig fått dom??. Om du drar ut kabeln (den svarta i "gummituttan") till lambdasonden (när motorn går) och sätter i den igen, vad får du för felkod då.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Umeavolvo
#1168964
Jo, den drar ovanligt mycket och blir väldigt varm. håller sig några mm under röda. Funderar på om det är relaterat till att lampan lyser. Kopplade ur luftmassemätaren och märkte en tydlig ändring i motorljudet. Så den verkar iallfall funka. hur bra kan jag inte säga. under bilen är en biltema pump, tillsammans med nytt filter. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som kärvar ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168974
Umeavolvo skrev:Jo, den drar ovanligt mycket och blir väldigt varm. håller sig några mm under röda. Funderar på om det är relaterat till att lampan lyser. Kopplade ur luftmassemätaren och märkte en tydlig ändring i motorljudet. Så den verkar iallfall funka. hur bra kan jag inte säga. under bilen är en biltema pump, tillsammans med nytt filter. Kan det vara bränsletrycksregulatorn som kärvar ?
Du han visst skriva innan jag var riktigt färdig...
När du drar ut och sätteri kabeln till LMM eller Lambdan ska lampan tändas och det ska finnas en felkod. Det som händer då är att "systemet" går in i "Limp home mode", d.v.s ett (förprogrammerat) nödprogram som gör att du kan köra till närmaste verkstad. Boxen "stänger in sig" och tar inte in information från alla yttre givare. Då kan det gå mer bensin, motorn går inte med full effekt m.m. För att "komma ur" detta nödprogram måste felkoderna nollas. Är där inga felkoder då måste det vara något fel på boxen eller något sådant. Jag tror inte diagnostikboxen kan visa 1-1-1 om inte den har kontakt mer tänd resp. bränsle boxarna.
Att motorn blir varm kan ha andra orsaker (termostat??). Tändningen "ställs" senare i nödprogrammet men inte så sent att det skulle påverka kylningen. Om du kör några mil men lambdan urkopplad (alla felkoder nollade) så ska lampan tändas och motorn gå på nödprogrammet, Går den bättre eller sämre då??? Tändstiften är ju vårt öga in i motorn, hur ser dom ut??
BTR-en reglerar inom ett så litet område så skillnaden märker man inte, men du kan kolla om den fungerar genom att lossa den från insugningsröret (då märks en liten skillnad på tomgången) och suga i slangen, Det får inte smaka bensin, det ska gå att suga ett vakuum i den och sätta tungan för och det ska vara vakuum kvar i i slangen. Det ska även märkas en liten skillnad i tomgångsvarvet när du suger (kanske 50 varv/min).
av Umeavolvo
#1168993
Jaha :) jag trodde att genom att ta bort minuspolen skulle felkoderna nollas. Jag återkommer när jag nollat på ett ordentligt sätt. Och kollar tändstiftena! Tack för tipsen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169024
Umeavolvo skrev:Jaha :) jag trodde att genom att ta bort minuspolen skulle felkoderna nollas. Jag återkommer när jag nollat på ett ordentligt sätt. Och kollar tändstiftena! Tack för tipsen
Dom nollas då också (efter en viss tid), men då "nollar" du hela bränsleboxen också, och sedan tar det några mil innan den "lärt sig" att fungera bra igen
av Umeavolvo
#1169059
kollade tändstiften. Inget som indikerade på dålig förbränning där. Dom såg helt normala ut. Efter jag kopplat bort minuspolen så släcks motorlampan. Efter 10-15 minuter av körning så tänds den igen. lyfte bilen och gick igenom hela avgassystemet. Inget läckage där alls.Har även sprayat startgas vid spridarna vid tomgångskörning för att hitta läckage. Inget. Även alla slangar är kollade.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169071
Umeavolvo skrev:Efter jag kopplat bort minuspolen så släcks motorlampan. Efter 10-15 minuter av körning så tänds den igen.
När du tar loss minuskabeln så nollar inte bara felkoderna utan hela bränsleboxen. Sedan tar der ett tag (några mil) innan den "hittar hem" igen. Det måste den göra varje gång du lossat på batteriet. Nollar du felkoderna i diagnostikboxen så nollar du bara felkoderna. När lampan tänds finns felkod/felkoder att hämta. Den felkoden kommer tillbaka efter varje gång du nollat ända tills felet är fixat. Vad är det för felkod du får? För di 1-1-1 i hål 2 I box A (om du har flera boxar) så är det något fel på bränsleboxen eller kontaktproblem mellan. Här är en länk till hur du gör när du läser ut felkoder och kan göra den del felsökning. Även testa att en del saker fungerar som dom ska. Läs igenom den noga, skriv ut och spara,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... WfV0RR0p4w
av Umeavolvo
#1170625
2-1-2 från diagnostikhål 2. 1-1-1 från 6an, motorlampan tänds efter 2 mil ungefär. Och går varmt, bytt termostat också. Ingen skillnad. Någon vänlig själ som har någon idé ?
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]