Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Umeavolvo
#994079
Hej, Jag har en Volvo 240 90a, Jag har haft en strulande motor under lång tid. förra hösten fick jag igång den, Bytte kamremssats men den gick jävligt slött. Ställde undan den, och tänkte få igång den och sälja, Den går igång efter jag sprutar in startgas men dör efter 15-20 sekunder Den har gnista och den får soppa till tändstiften, detta är bytt.
Tändmodul
tändstift
bensinrelä
bensinpump
tändspole
Jag har kollat igenom alla kontakter, alla säkrningar även i motorutrymmet. När bilen går igång så hoppar motorn till men går efter det kanonbra. men hade varit roligare om den kunnat gå längre än 10 sekunder. Är det någon som har nån bra ide vart jag ska gå nu ?
Senast redigerad av 1 Umeavolvo, redigerad totalt 0 gånger.
av volvo244gle
#994138
Har du läst ut ev. felkoder? Man gör det enkelt med hjälp av den lilla dosan på vänster sida i motorrummet.
Instruktioner finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=1631
Samma procedur på 240, och du har LH 2.4 (soppa) samt EZ-116K (gnista) i din bil. :)

Går motorn bara att hålla igång så länge du sprutar startgas, eller behövs det för att den ska starta och gå för egen maskin i de där 15-20 sekunderna?

Kolla upp kamremmen igen skulle nog jag börja med. Räcker med att lossa på övre remkåpan samt 1:ans stift så det tar inte många minuter.
Lossa ena batteripolen så motorn inte riskerar att tända till när du håller på!
Dra runt motorn för hand tills pricken på kamdrevet står mitt för markeringen på bakre kåpan. För ner en skruvmejsel eller liknande genom tändstiftshålet och dra försiktigt runt motorn fram och tillbaka samtidigt som du har en hand på mejseln... Kolven ska vara högst upp när pricken är jäms med markeringen.
Känns det mer som kolven är på väg ner eller upp så sitter remmen någon kugg fel.

Fördelaren är inte lika noga då tändningen triggar på givaren ovanför svänghjulet, men rotorn måste givetvis peka mot rätt cylinder, d.v.s. den första.

Just svänghjulsgivaren är också en vanlig felkälla då dess kabel blir glapp.
av Umeavolvo
#994264
Tjena, kollade felkoder inga problem, kammen hade hoppat lite tidigare, så det var det enda. Blåste in lite startgas och varvade ut den som bara den. Måste ha varit något kondens, för nu går den som en dröm. Tack för hjälpen , och tipsen !
av Umeavolvo
#994397
Bilen ville inte starta i morse. Går enbart igång på startgas, kan det fortfarande vara kondens nånstans som lurar ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#994410
Går den på startgas är det ju inte tändnings problem. Kolla på spridarrelä, bränslerelä och sådant (ger inga felkoder). Går båda pumparna?

Mvh
Lennart

Ps, där är väl bara en pump på 240.... tror jag :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
#994439
Frrla skrev:Sitter väll en pump i tanken också?
Du har säkert rätt. Jag har bara aldrig "råkat ut för" problem med tankpump på 240. Har dom det även på A-modellen då???. Det var ju mest förgasare "på den tiden" och en och annan K-Jetronic.... :oops:

Mvh
Lennart
av Umeavolvo
#994455
Tjena, Splitternytt bränserelä. Jag har känt på den och den klickar när jag vrider tändningen på 2an, drog loss en slang och det sprutade på duktigt med soppa. ja det ska visst vara en pump i motorn också. Men det ska visst inte påverka ifall den inte vill gå igång. Kan spridarna vara i risigt skick då den fått stå ett år ? tänkte om jag lägger i t-röd i tanken och låter den stå en halvtimme för att ut all kondens ? Jag har rengjort alla skärningar och sprayat dom, även de i motorummet. Man börjar tappa hoppet nu !..
Användarvisningsbild
av Frrla
#994466
förgasare har ingen tankpump vad jag vet. men k-jet och LH jet har tankpump så vitt jag vet. och huvudpumpen sitter under förarsätet typ. vart soppafiltren sitter brukar va lite olika.

men kommer det bränsle så måste de ju vara kasst bränsle isf? lukta på bränslet och jämnför med fräscht. (obs hälsorisk)
gammalt bränsle har ju en speciell lukt.

man kan sätta pluggen till diagnostiken i uttag 2 och trycka på knappen 3 gånger så ska ju spridarna börja knattra en stund sen ska tomgångsspjället klicka, å sist ska kallstartsventilen klicka. går att söka på internet hur man gör för att testa om spridarna mår illa.

men jag gissar på kasst bränsle med vatten i isf. eftersom den får det men inte vill gå på annat än startgas. Alternativt att gnistan är svag i kombination.
av Waizguy
#994579
Jag körde med bara huvudpumpen i min 740 i 4år och det gick bra, dock så var den kinkig när man kom under 20liter och ville inte riktigt starta ordentligt. Huvudpumpen kan även slitas ut i förväg om man inte byter den trasiga i tanken.

Om du tror att det är kondens så kan du fylla upp tanken med en fulltank ny bensin och sen slår du i en flaska spridarrengöring. Tanka sedan fullt igen efter 10mil så späder du ut det gamla bränslet.

/// Waiz
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]