- fre 05 maj 2017, 08:47
#1170722
Nu börjar du komma någonstans. Under F&Q på detta forum stå det så här
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.
Detta betyder att du kan ha fel på Lambdasonden, eller på kablar, kontaktstycke på vägen mellan katalysatorn och bränsleboxen. Det betyder att motorn går utan Lambda reglering (som kallstartad) och väntar på signal från Lambdasonden. Om ingen signal kommer så sätts felkod och lampan tänds. Det du gör först är att med en multimeter mäter strömmen i kontaktstycker till Lambdasonden. Dom (2 st, en 2-polig och en 1st 1- polig med svart kabel) sitter bakom höger fjädertorn (på 740, bör sitta i närheten där på 240 också) den 2-poliga är det 2 st vita kablar, det är till förvärmning en av Lambdasonden. Där ska vara c:a 12V om du mäter mellan dom vita blarna. Ta isär kontakten under "gummitutten" och mät på kabeln som går ner till Lambdasonden, där ska vara 0,5V när motorn är kall (tomgång), sedan stiger det lite till c:a 0,7V när motorn blir varm. Om du sätter ihop det igen och mäter mellan den svarta kabeln och jord (jorda på motorn, inte i karossen) så ska mätaren "fladra" mellan 0,1 och 0,9V om det fungerar. Felar det i något av dessa mätningar (gör om flera gånger) så är det fel på Lambdasonden
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V