Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Umeavolvo
#1169059
kollade tändstiften. Inget som indikerade på dålig förbränning där. Dom såg helt normala ut. Efter jag kopplat bort minuspolen så släcks motorlampan. Efter 10-15 minuter av körning så tänds den igen. lyfte bilen och gick igenom hela avgassystemet. Inget läckage där alls.Har även sprayat startgas vid spridarna vid tomgångskörning för att hitta läckage. Inget. Även alla slangar är kollade.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169071
Umeavolvo skrev:Efter jag kopplat bort minuspolen så släcks motorlampan. Efter 10-15 minuter av körning så tänds den igen.
När du tar loss minuskabeln så nollar inte bara felkoderna utan hela bränsleboxen. Sedan tar der ett tag (några mil) innan den "hittar hem" igen. Det måste den göra varje gång du lossat på batteriet. Nollar du felkoderna i diagnostikboxen så nollar du bara felkoderna. När lampan tänds finns felkod/felkoder att hämta. Den felkoden kommer tillbaka efter varje gång du nollat ända tills felet är fixat. Vad är det för felkod du får? För di 1-1-1 i hål 2 I box A (om du har flera boxar) så är det något fel på bränsleboxen eller kontaktproblem mellan. Här är en länk till hur du gör när du läser ut felkoder och kan göra den del felsökning. Även testa att en del saker fungerar som dom ska. Läs igenom den noga, skriv ut och spara,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... WfV0RR0p4w
av Umeavolvo
#1170625
2-1-2 från diagnostikhål 2. 1-1-1 från 6an, motorlampan tänds efter 2 mil ungefär. Och går varmt, bytt termostat också. Ingen skillnad. Någon vänlig själ som har någon idé ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170722
Nu börjar du komma någonstans. Under F&Q på detta forum stå det så här
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem.

Detta betyder att du kan ha fel på Lambdasonden, eller på kablar, kontaktstycke på vägen mellan katalysatorn och bränsleboxen. Det betyder att motorn går utan Lambda reglering (som kallstartad) och väntar på signal från Lambdasonden. Om ingen signal kommer så sätts felkod och lampan tänds. Det du gör först är att med en multimeter mäter strömmen i kontaktstycker till Lambdasonden. Dom (2 st, en 2-polig och en 1st 1- polig med svart kabel) sitter bakom höger fjädertorn (på 740, bör sitta i närheten där på 240 också) den 2-poliga är det 2 st vita kablar, det är till förvärmning en av Lambdasonden. Där ska vara c:a 12V om du mäter mellan dom vita blarna. Ta isär kontakten under "gummitutten" och mät på kabeln som går ner till Lambdasonden, där ska vara 0,5V när motorn är kall (tomgång), sedan stiger det lite till c:a 0,7V när motorn blir varm. Om du sätter ihop det igen och mäter mellan den svarta kabeln och jord (jorda på motorn, inte i karossen) så ska mätaren "fladra" mellan 0,1 och 0,9V om det fungerar. Felar det i något av dessa mätningar (gör om flera gånger) så är det fel på Lambdasonden
av Umeavolvo
#1173218
Det var inget fel på lambdasonden. Bytte bakre bränslepumpen men den vill ändå gå varmt. och motorlampan tändes efter en 15 minuter av tomgångskörning. Kan det var att bränsleboxen har börjat ge upp för mig ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1173319
Har du kollat så det är ström till Lambdasondens förvärmning? Ha du kollat så Lambdasignalen är 0,5V vid kall motor tändning på/tomgång? Om där är 0,5V i kontaktstycket för Lambdasignalen, är där samma på ingången till bränsleboxen??
Kontaktstycket vid tankarmaturen brukar ärga sönder, är säkring 4 hel? Den "ger" ström till både tankpumpen och förvärmningen till lambdasonden. Här är ett elschema för 240 -93. Det bör vara I stora delar samma.
https://www.google.se/search?q=elschema ... ps6erG9d9M:
av Umeavolvo
#1173320
Bytte ut lambdasonden mot en ny, Ingen skillnad. Sen just kontaktstycket vid armaturen var jag lite orolig över. jag tog den köpte en ny armatur på skroten för den gamla var i så dåligt skick. Visade sig att den gamla hade ett hål i en av mässingrören. Kopplade in båda armaturerna men ingen ville fungera. Sen blev det tyvärr stop i felsökandes då jordkabeln till toppen gav vika.... Tack för elschemat! det kommer förhoppningsvis göra saker lite mer klarare
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]