Sida 1 av 1

Remavböjning vid kamremsbyte? Volvo 460 2.0

Postat: tis 02 sep 2014, 20:47
av Bosse9988
Hej!

Har fått min 460 -95 med 2.0 motor genom besiktningen idag. Nu tänkte jag byta kamrem. Den bytes vid 12 000 mil 2007 och nu är det 2014 och 18 000 mil. Jag har bytt sådana förr på andra bilar men eftersom jag är slö och bekväm så kollade jag upp vad det skulle kosta att få det gjort. 3 400 kr inkl allt där bara kamremskitet kostade 1 700 kr. Hittade kitet för 678 kr hos skruvat.se och tänker byta själv. Haynes-boken har jag så det är ju bara till att sätta igång.

När jag läser så är det bara rakt på och inga konstigheter inkl. att man med tummen och pekfingret ska kunna vrida remmen 90 grader och då är det rätt spänning på den. Men sen kommer det till något med remavböjning! Volvos specialverktyg eller en egen fjädervåg och en stållinjal. Jag blir inte klok på vad de menar att man ska göra med denna fjädervåg och linjal.

Min fråga är om denna remavböjning är nödvändig?

Re: Remavböjning vid kamremsbyte? Volvo 460 2.0

Postat: ons 03 sep 2014, 16:11
av Frrla
det är väll för att få rätt spänning på remmen? rätta mig om jag har fel, men tror inte det har någon betydelse om man vet på en ungefär hur man ska göra och hur hårt remmen ska vara spänd.