- mån 09 jun 2014, 16:41
#871000
Många problem med luftmassemätare = luftmassamätare. 240 -88B B230F LH 2.4 EZ116K.
Motorn går bra på tomgång men håller på att dö vid lite gaspådrag som om den får för lite bränsle. Har ej kollat insprutningsventilerna men de klickar vid test. Kollat nästan allt. Enda felsignalen 2-2-3 fel luftkontrollventil men den verkar ok. Kollat och ok för lamdasond, bränslepumpar och filter, tempgivare, gasspjällkontakt, tryckregulatur. Samma problem utan luftmassemätaren frånkopplad men motorn går lite sämre då. Signal från luftmassemätaren ändras vid ändrat gaspådrag.
Finns det någon som har Bosch luftmassemätare 0280212016 och kan mäta resistansen mellan de 5 anslutningarna (anslutning 6 används ej på LH 2.4) utan anslutet kontaktstycke. Mina värden:
anslutning 1- anslutning 2 = 0 ohm dvs kortslutet, skall det vara så?
2-3 = 3 ohm
2-4 = 21500 ohm
2-5 = 19500 ohm
3-4 = 21500 ohm
3-5 = 19500 ohm
4-5 = 41000 ohm
Motorn går bra på tomgång men håller på att dö vid lite gaspådrag som om den får för lite bränsle. Har ej kollat insprutningsventilerna men de klickar vid test. Kollat nästan allt. Enda felsignalen 2-2-3 fel luftkontrollventil men den verkar ok. Kollat och ok för lamdasond, bränslepumpar och filter, tempgivare, gasspjällkontakt, tryckregulatur. Samma problem utan luftmassemätaren frånkopplad men motorn går lite sämre då. Signal från luftmassemätaren ändras vid ändrat gaspådrag.
Finns det någon som har Bosch luftmassemätare 0280212016 och kan mäta resistansen mellan de 5 anslutningarna (anslutning 6 används ej på LH 2.4) utan anslutet kontaktstycke. Mina värden:
anslutning 1- anslutning 2 = 0 ohm dvs kortslutet, skall det vara så?
2-3 = 3 ohm
2-4 = 21500 ohm
2-5 = 19500 ohm
3-4 = 21500 ohm
3-5 = 19500 ohm
4-5 = 41000 ohm
Senast redigerad av 2 kent240, redigerad totalt 0 gång.