Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent240
#871000
Många problem med luftmassemätare = luftmassamätare. 240 -88B B230F LH 2.4 EZ116K.
Motorn går bra på tomgång men håller på att dö vid lite gaspådrag som om den får för lite bränsle. Har ej kollat insprutningsventilerna men de klickar vid test. Kollat nästan allt. Enda felsignalen 2-2-3 fel luftkontrollventil men den verkar ok. Kollat och ok för lamdasond, bränslepumpar och filter, tempgivare, gasspjällkontakt, tryckregulatur. Samma problem utan luftmassemätaren frånkopplad men motorn går lite sämre då. Signal från luftmassemätaren ändras vid ändrat gaspådrag.
Finns det någon som har Bosch luftmassemätare 0280212016 och kan mäta resistansen mellan de 5 anslutningarna (anslutning 6 används ej på LH 2.4) utan anslutet kontaktstycke. Mina värden:
anslutning 1- anslutning 2 = 0 ohm dvs kortslutet, skall det vara så?
2-3 = 3 ohm
2-4 = 21500 ohm
2-5 = 19500 ohm
3-4 = 21500 ohm
3-5 = 19500 ohm
4-5 = 41000 ohm
Senast redigerad av 2 kent240, redigerad totalt 0 gång.
#871313
Vad får du fram genom att mäta resistansen mellan alla anslutningar?

I Haynes beskrivs två kontroller på luftmassemätaren till LH 2.4: varmtrådsgivare och rensfunktion.
Mellan anslutning 2-3 ska det vara 2,5-4,0 ohm (kontroll av varmtrådsgivare), så ditt värde på 3 ohm verkar OK.
#871476
Tack för svar. Förtydligat resistansmätningarna enligt ovan.
Jag har nästan läst sönder min Haynes Volvo 240 - 245 1974 till 1993 publ. 1996. En bok med en del översättningsfel ibland ofullständiga uppgifter. T.ex. sid 0.6 1988 och 1989 finns med LH 2.4 och sid 4A.24 visas inte L startventil (ledningsfärg OR (orange) och SB-W (svart-vit) som går till 32 på LH-2.4 ) som även kallas kallstartventil och kallstartinsprutare.
#873008
Det är ju så här, och man bör vara medveten om det, att Haynes böcker är raka översättningar av dom engelska originalen. Samtidigt är det så att bilar som är byggda för export har inte alltid samma utrustning som dom bilar som säljs på den svenska marknaden. Därmed inte sagt att just din luftmassemätare avviker från vad Haynes säger. Men liknade fall kan inträffa och man bör vara medveten om det.
#880245
Det finns en dator som ger ström till lambdasonden. Om den ger fel spänning kommer även den mest välfungerande lambdasond att uppföra sig som om den vore trasig. I mitt fall blev datorn sämre som halvvarm.

Kolla den om allt ser hopplöst ut.

Henrik
#1235461
En del ämnen är tidlösa så värt att komma med inlägg. Det finns de som rapporterar att bilen går sämre när de bytt LMM mot en ny.
Jag provade och mkt riktigt gick den ojämt och ännu sämre än innan. Men jag hade glömt att nollställa motor-styrboxen.
Man ställer tändningsnyckeln i läge "på" (position 2). Koppla ur batteriets jordkabel. Kortslut lossad jordkabel mot pluskabeln.
Koppla in batteriet igen, vrid av nyckeln, starta igen och nu skall det bli skillnad.
Då är man säker på att det blir noll volt i systemet och motorns styrenhet glömmer en del justeringar så det blir som att starta upp på nytt
där styrenheten lär upp sig på en del värden från sensorer medan man kör.
Stryrenheten anpassar sig efter den nya luftmassemätaren och om luftmassemätaren var del av problemet borde det nu bli en positiv skillnad i jämnare tomgång om du hade problem med det innan.

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]