Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av palmhall1979
#820135
Halloj har en 240 -86 med en b230a
Som glödtänder när man stänger av den när den är varm.
Den kan även vara lite småtjurig att starta efteråt.
Har kollat tändningen men den står ok
Tips motages gärna..
av Arne
#820146
Någon av pulsair ventilerna läcker in avgaser i luftfilterburken och då blir den tungstartad direkt efter start. Glödtändning beror på sot i förbränningsrummet.
av Amarace
#820166
Kolla så att magnetventilen på insuget fungerar (när motorn är igång ska den i princip stanna när du tar loss strömkabeln från den).
Om motorn inte nästan stannar då måste du kolla så att ingen ställt tomgången på spjällaxeln istället för med tomgångsskruven på insuget.
#1160731
Amarace skrev:Kolla så att magnetventilen på insuget fungerar (när motorn är igång ska den i princip stanna när du tar loss strömkabeln från den).
Om motorn inte nästan stannar då måste du kolla så att ingen ställt tomgången på spjällaxeln istället för med tomgångsskruven på insuget.
Kan någon förklara hur den ventilen fungerar ihop med förgasaren...?
Tänkte använda en Stromberg 175 CD från en Volvo 240 till en helt annan motor med en hemmagjord adapter. Kommer jag att få problem med den funktionen...?
Adaptern är bara ett fyrkantigt plattjärn med ett 43mm stort hål mot förgasaren och hål för bultarna och inget mer...
#1161992
Hemigunnar skrev: Kan någon förklara hur den ventilen fungerar ihop med förgasaren...?
Tänkte använda en Stromberg 175 CD från en Volvo 240 till en helt annan motor med en hemmagjord adapter. Kommer jag att få problem med den funktionen...?
Adaptern är bara ett fyrkantigt plattjärn med ett 43mm stort hål mot förgasaren och hål för bultarna och inget mer...
Magnetventilen stänger kanalen för tomgång för att motorn inte så lätt ska glödtända. Dom små hålen i förgasaren är till för förgasarens funktion. Trottlen är vakuumstyrd och om den inte "känner" atmosfärstrycket så kan den inte veta vad vakuum är
#1162182
Enkelt uttryckt så behöver man ingen stoppskruv alls, för spjället ska vara helt stängt. Det blir dock problem vid varm/kall motor, aluminium rör sig ganska mycket så är där ingen stopp så fastnar spjället I stängt läge när motorn kallnar. Med varm motor så skruvar du ut skruven så du känner stt spjället vill fastna i stängt läge. Sedan skruvar du in skruven så den precis rör stoppen.. Om man öppnar/stänger spjället medan man skruvar jn/ut så hör/känner du när skruven precis rör stoppen. När du har den i det läget så skruvar di in skruven ett halvt till tre kvarts varv och låser med muttern. Är inte 100 på att det finns låsmutter på alla modeller (alla insprutningsmotorer har det) med förgasare, det kan vara en fjäder runt skruven också. Ruskigt länge sedan jag skruvade med förgasare. Förutom farsans 144 -72 som jag körde med till 2008, men där ställde man tomgången med spjällskruven
#1162307
Hemigunnar skrev:...så jag behöver kopiera den "bypass-kanalen", med tomgångsskruv, på min adapter för att förgasaren och tomgång ska fungera riktigt...?
Det är (som jag skrev) länge sedan jag skruvade med detta och då var ju dom bilarna ganska nya.....
Jag tror (eftersom du inte har den kanalen i i ditt insug) att du kan justera tomgången med spjället (på gammalt vis). Men jag vet inte om förgasaren i övrigt fungerar utan vakuumanslutning mot motorn

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]