Sida 2 av 3

Re: Problem med b230f

Postat: tor 17 sep 2009, 13:10
av mrmad
Sparkz skrev:Se upp med tempgivaren, det skiljer på 2.2 och 2.4. (88/89)
Bild

hej

ja, skillnad är det helt klart.
satte i en i min 240 b230f med 2.2
Givaren kom dock från en 2.2

Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.

Re: Problem med b230f

Postat: tor 17 sep 2009, 13:16
av mrmad
Gerling skrev:Har tyvärr inte kunnat kontrollera kompet, har ingen sån..

Men har sprutat en massa startgas runt spridarna och insugningspackning osv.. ingen höjd tomgång.

ska testa byta tomgångsmotor men den ifrån 740 passar ju tyvärr inte så...

några fler tips på vad det kan va?

det var ju kanon det.

men det som oroar mig är att du sa att det luktar bensin i motoroljan.
Det kan betyda att du har "tvättat" kolvarna, det betyder i stora drag att det finns en risk att kolvringarn på någon av kolvarna har börjar ge upp.
om nu detta är fallet skulle jag skaffa mig en komptestare och kolla kompet.
om det är så att kolvringarna böjar ge upp så att du får bensin i oljan så tappar ju oljan sin smörjförmåga, motorn slits fortate och den går lättare varm, du kan även få ett ökat tryck i motorn pga den ökade vätskemängden, då kan motorn börja "blåsa" packningar.

mvh mats

Re: Problem med b230f

Postat: fre 18 sep 2009, 07:06
av Sparkz
mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.

Re: Problem med b230f

Postat: fre 18 sep 2009, 17:51
av mrmad
Sparkz skrev:
mrmad skrev:Vad menar du kan hända om man sätter i fel?
nyfiken.
Som du ser är givaren till 2.2 en enkel med motståndet mellan stiften, det ena är jordat.
2.4 är dubbel, ett motstånd vardera till tänd- och bränslesystem, jord via gängan.
Om du har 2.2 och sätter i en givare till 2.4 så borde det iofs fungera ändå, du använder ena motståndet. Förutsatt att det är samma tempkurva, men det tror jag det är.
Men med en 2.2-givare på 2.4-system går inte. Ingångarna på styrenheterna kopplas ihop med att motstånd och ligger och flyter utan jord.

hej

Det stämmer det du säger.

kollade upp det oxå, 2.4 passar till 2.2 men inte tvärt om.

Skillnaden är som du sa att 2.4 har en anna tempkurva dvs 2.4 har 4 templäge men 2.2 har bara 3.

jag satte i en ggivare från 2.4 och den verkar funka bra.

mvh mats

Re: Problem med b230f

Postat: ons 23 sep 2009, 19:49
av mrmad
skulle oxå rekomendera dig att läsa min tråd på Svenska 200 klubben som heter "Volvo b230f går ojämt på tomgång"




mvh mats

Re: Problem med b230f

Postat: tor 24 sep 2009, 20:51
av päpplet
Min 740 med f-motorn gick också dåligt tills vi hittade en stor ställskruv under spjällhuset som troligen var till bränsleblandningen. Den var nästan helt igenskruvad och när vi öppnade den lite gick den som den vore ny. Den var helt enkelt snålställd utan dess like.
Den ryckte och hackade och sjönk i varv när man släppte gasen så den dog ibland. Och ojämn tomgång och slö.

Re: Problem med b230f

Postat: lör 26 sep 2009, 10:45
av mrmad
Hej

exakt var sitter den skruven du pratar om?

Är det svart och av plast,skall du nog inte skruva för mycket på den, för det är "snabbtomgångsskruven".
Denna skall bara justeras när tomgångsmotorn är kopplat i "länka hem läget".

om det inte är den skruven du menar, förklara gärna närmare.

mvh mats

Re: Problem med b230f

Postat: sön 27 sep 2009, 22:08
av päpplet
Den finns tydligen inte på alla men den sticker fram under spjällhuset och är ganska omöjlig att missa. Ska ta en bild i morgon och visa

Re: Problem med b230f

Postat: tis 29 sep 2009, 19:07
av päpplet
Den vinklade mitt i bild under spjället
Bild

Re: Problem med b230f

Postat: tor 01 okt 2009, 00:37
av mrmad
hej

ja, det är den skruven jag pratade om.

Den skall du inte röra om du inte har tomgångsmotorn i "linka hem läge"
värdena från lambda till lmm kan bli fel.