Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo
#285
corgito skrev::?: Jag har en volvo 460GL av 91:års modell.
nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig med ett litet problem?

tomgången varierar kraftigt mellan ca 500v och 1200v och ibland så stannar motorn vid tomgång. när man har kört bilen ett litet tag så går den jättebra om man stannar vid tex ett rödljus men efter ca 1 min så börjar tomgången att vandra igen.

någon som vet eller kan tipsa om vad det kan vara för fel..

(jag har bytt tomgångsmotor efter ett tips om att det kunde vara det felet). :?:
Jag tror det är lambdasonden som är dålig.
När bytte du din senast?
av miatamats
#484
Min ojämna tomgång fixade sig efter byte av fördelarlock och rotor.
Nu är det dags att byta koppling... :(
Användarvisningsbild
av Sparkz
#486
Kolla lite enklare saker innan ni springer och köper dyra delar som kan vara svårt att lämna tillbaka!
*Tjuvluft, Spraya startgas på misstänkta ställen
*Spjällhuset kan sota igen, ta loss slangen från luftfiltret och kolla runt spjället. En gammal tandborste är bra att tvätta med, och startgas är bra här med. Löser sot....
Hjälper inte det kan man prova att släppa på lite mer luft, det finns en luftskruv under en plastplugg på spjällhuset.
*Lambdasonden är lätt att kolla, mät signalen på tomgång med varm motor. den ska pendla mellan 0 och 1 volt. På en sond med tre kablar brukar två vara vita, det är förvärmningen. Den tredje är signalen.
*Fördelarlock och kablar, på 400 lossar kolet i mitten på locket ibland.

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]