- tor 02 jul 2015, 07:45
#986309
Lambdasonden är inte det lättaste att mäta på. Den ger en spänning (när den är uppe i arbetstemp, >300º) som beror på syrehalten i avgaserna, enkelt beskrivet. När man mäter på en arbetande sond, så varierar spänningen mellan nästan 0 V och nästan 1 V, om jag minns rätt, med rätt korta intervall. Bränslestyrningen ruckar mängden bränsle fram och tillbaka hela tiden och styrboxen (motsv) känner av att sondspänningen "följer med". Om sondspänningen ligger ständigt i ett av ändlägena (0 V eller 1 V) justeras bränslemängden uppåt eller nedåt så att pendlingen återkommer, då är blandningen rätt. Systemet har inte hur stor justermån som helst, annars kunde man ju hälla E85 i vilken bil som helst utan ändringar, så dina spridare kanske har fått systemet att gå utanför gränserna, sånt vet inte jag.
Mätningen på en lambdasond bör nog ske när den är kopplad till styrboxen och med en känslig multimeter, så att inte kretsen störs. Här är en bra länk med info om regleringen:
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Mätningen på en lambdasond bör nog ske när den är kopplad till styrboxen och med en känslig multimeter, så att inte kretsen störs. Här är en bra länk med info om regleringen:
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola