Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#986309
Lambdasonden är inte det lättaste att mäta på. Den ger en spänning (när den är uppe i arbetstemp, >300º) som beror på syrehalten i avgaserna, enkelt beskrivet. När man mäter på en arbetande sond, så varierar spänningen mellan nästan 0 V och nästan 1 V, om jag minns rätt, med rätt korta intervall. Bränslestyrningen ruckar mängden bränsle fram och tillbaka hela tiden och styrboxen (motsv) känner av att sondspänningen "följer med". Om sondspänningen ligger ständigt i ett av ändlägena (0 V eller 1 V) justeras bränslemängden uppåt eller nedåt så att pendlingen återkommer, då är blandningen rätt. Systemet har inte hur stor justermån som helst, annars kunde man ju hälla E85 i vilken bil som helst utan ändringar, så dina spridare kanske har fått systemet att gå utanför gränserna, sånt vet inte jag.

Mätningen på en lambdasond bör nog ske när den är kopplad till styrboxen och med en känslig multimeter, så att inte kretsen störs. Här är en bra länk med info om regleringen:
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
#986380
Dina problem har nog med bränsletrycket att göra. Du har ju antagligen ett system som heter LH Jetronics 2.2 och då är bränsletrycket 2.5 Bar medan de gula spridarna sitter i system med 3.0 bränsletryck. Prova att byta Bränsletrycksregulatorn (BTR) till en som öppnar vid 3.0 Bar.

Mvh GK
#986397
gnestakalle skrev:Dina problem har nog med bränsletrycket att göra. Du har ju antagligen ett system som heter LH Jetronics 2.2 och då är bränsletrycket 2.5 Bar medan de gula spridarna sitter i system med 3.0 bränsletryck. Prova att byta Bränsletrycksregulatorn (BTR) till en som öppnar vid 3.0 Bar.

Mvh GK
Tack för ditt svar!
Jag ska väl ta och göra det när ekonomin säger det, men var sitter btr:en original om man nu skulle byta och behöver man byta pumpen/pumparna också eller bara btr:en?
#987283
BTR sitter ju i slutet av railen med 2 slangar anslutna, en vacuumslang till insugsgrenröret och en för returbränsle till bensintanken. Du kan säkert hitta det du behöver på en skrot, tips är att du tar hela insuget från skrotbilen så har du ju lite extra delar vid behov.

Mvh GK

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]