Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djuret3
#976906
Idag när jag vred om nyckeln för att starta var det helt plötsligt tvärdött, inte ett livstecken. Tyvärr är jag inte vidare bilkunnig kan tilläggas! Även centrallåset var tydligen satt ur spel. Kablarna till batteriet ser ut att sitta.. Vad som mer kan sägas är att motorn länge varit lite väl hoppig vid start, ibland med en bieffekt att hastighetsmätaren hoppar upp och ner någon sekund.

Blinkers/bältesvarnare/varningsblinkers la nyligen av, men gissar att det inte har något samband med det som hände idag utan är kabelbrott eller relä.. Har troligen koppling till något av tidigare verkstadsbesök i våras. Knakar även sedan nyligen mycket i ratten när man vrider den, som att den sitter något löst fäst..

Tacksam om någon vet vad som är ett troligt fel!! :)

Mvh
#976997
Inga lampor som lyser heller? Med tanke på c-låset också så låter det nästan som bilen är utan ström.
Prova ladda batteriet eller byt till ett friskt. Startar bilen då så har du troligtvis något problem med laddningen, t.ex. dåliga kol i generatorn.
#977030
Ja kanske kan vara något sådant. Men nä inte en enda lampa som lyser. Just innan den dog tuggade startmotorn någon sekund innan det blev stendött, nämnde inte det i första inlägget. Men hade kört med den typ en km strax innan och batteriet är bara 3 månader gammalt, såklart det kan vara nåt fel på det men har hittills fungerat prickfritt. Känslan var annars lite att något pajade när jag vred om nyckeln för start..!?
#977086
En orsak till att allt "plötsligt är dött" är dålig kontakt på batteriet. Det slarvas ordentligt med gamla kabelskor.
Startade den normalt och du kom c:a 1 km innan allt dog kan det vara fel på tänd.låset så startmotorn "hänger kvar" när du kör. Det tål inte det utan den förstörs och "suger ut" batteriet ganska fort. Det var ett vanligt fel på SAAB förr när dom hade tänd.låset mellan stolarna.

Mvh
Lennart
#977448
Japp låter inte otroligt att det är felet, efter lite mätningar verkar det inte vara ström just någonstans.. Har nu fått bärga skrothögen till en verkstad så på måndag ska de undersöka den. Eller skrothög, karossmässigt är skicket ganska bra. Sen har den knappt krånglat alls under mina 5 år med den, fram till i år dvs, då jag redan innan detta lagt ca 10k på lagningar..
#977481
Någon gång tar ju även en Volvo slut :( ,sorgligt men sant. Kan man inte jobba med det själv är det inte roligt den sista tiden när "allt" börjar ta slut. Det är en våldsamt svår avvägning när det funkat bra i många år och helt plötsligt börjar det kosta pengar, mycket pengar. Kommer ihåg (när jag jobbade på verkstad) en äldre gentleman som var förtjust i sin WV 1200 -64. Han hade fått bytt skärmarna några år tidigare men dom som gjorde det slarvade ordentligt med underarbetet så karosskanterna där skärmana är fastskruvade rostade sönder så han riskerade att tappa dom. Vi tog på oss jobbet till ett fast pris mot att vi kunde jobba med bilen under tider vi inte hade så mycket att göra. Kommer inte ihåg var det kostade med lackering och allt men de överskred vida bilens värde. Han hämtade bilen efter nästan ett år, glad "som en speleman" och körde med den i ett år ungefär, sedan blev han påkörd och bilen blev skrot i alla fall. Försäkringsbolaget värderade den till en "spottstyver" mot vad reparationen kostat. Detta var i slutet av -70-talet när nästan varannan bil var en VW12/1300 (den andra halvan var Volvo Amazon och 140).

Mvh
Lennart
#977634
en ny kolbrygga kanske löser laddningsproblemen? ca 120 spänn kostar dom.
om generatorn skulle vara slut finns det ju fortfarande folk som har saker liggandes till en skitslant.
Finns säkert någon köp och sälj sida på facebook du kan kolla upp, om någon är vänlig nog att låna ut eller till och med tänkas hjälpa dig?

kan ju bero på dålig kontakt i jordningen till generatorn eller någon annanstans i kabelhärvan, om man har tur också.

annat vanligt fel är att kontaktstycket ärjar som sitter på torpedväggen där kablarna från tändningslåset och diverse kommer ut från kupén. då kan man få överslag och alla möjliga problem.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]