Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#960426
tack för tips och svar!

ska kolla lite närme på vad som verkligen hänt vid pumpen, och det där med elektrisk pump verkar ju vara ett riktigt bra alternativ!
hörde nånstans att man kan köra med en tjockare olja i förgasaren? vad ger detta? är det något man kan testa?
#960506
Det fanns en tid när Amazoner med dubbelförgasare var högsta mode bland "grabbarna". Då sågade dom av stängerna för att slippa dämpningen och få bättre acceleration. F-n vet om det fungerade, men tror man på det så....
Oljan ock dämpkolven är till för att dämpa rörelsen på kolven. Utan olja åker den upp med en gång och då bara "bröölar" det om den inte får rejält med bensin. Tvärt om blir det om du har tjockare olja. Då dämpar det kolven mer så den har svårt att röra sig, och får motorn inte luft så blir det heller inte bra. Motorolja på vintern = ingen rörelse alls, och igensurad motor. "Vanlig" automatväxellådsolja ATF typ F/G är det som användes (oftast), I alla fall på -70 - 80-talen när dom var vanliga. Men det är ju bara att prova, dock inte motorolja, det tror jag inte gummit mår bra av. När jag provade med motorolja var på SU förgasare. Dom har inget gummi.

Mvh
Lennart
#960685
Okej får testa laborera lite med det om man nu får igång den..
Får den inte till att pumpa soppa, har plockat bort pumpen (sprillans ny) och dragit runt motorn för att känna hur nocken har det, det känns väll hyfsat bra, hade inget att jämföra med men ser inte sådär jätteslitet ut och den har ändå ganska bra med lyft, pumpa för hand gick inte? vet inte varför, det gick däremot pumpa för hand när jag plockat lös slangarna från pumpen, testade montera den gamla pumpen men utan vidare resultat, testade även koppla inkommande bränsle direkt ur en flaska men det sög väldigt dåligt, fyller då absolut inte bränslefiltret.

En El-pump ligger högt på inköpslistan nu, men vet inte om bilen är värd att lägga ut så mycket mer pengar på, och inte tal på tiden som går åt..

mvh
#960697
det skulle inte kunna vara nån ledning eller slang före pumpen som är kass utan att du ser det då suger den inte fram nån soppa TILL pumpens ingång har hänt mig. suger då bara luft bekymret kan vara från och till.
#960713
sr1990 skrev: pumpa för hand gick inte? vet inte varför, det gick däremot pumpa för hand när jag plockat lös slangarna från pumpen,
Det är helt normalt. Om förgasaren är full med bränsle så ska det inte gå att pumpa mer. Membranet stannar helt enkelt nere och rör sig sakta uppåt när bränslet förbrukas. Ända tills armen kan "trycka till" membranet igen. Där är alltså "frigång" i armen när förgasaren är full. Det är bara (nästan i alla fall) insprutningsmotorer som har bränsleretur till tanken.

Mvh
Lennart
#960721
Någon ledning före pumpen har jag uteslutit genom att koppla ingående tillförsel av bränsle direkt frånen flaska ovanför pumpen.

Okej så det är så det ligger till.. isåfall borde den ju få tillräckligt med bränsle? men filtret som jag monterat mellan förgasare och pump är näst intill tomt.., då kan jag kanske utesluta pumpfel och anta att den ändå får tillräckligt med soppa?
mvh
#961273
Ett sådant filter som man sätter mellan pump och förgasare blir sällan fullt.Brukar bli till 2/3-delar ungefär. Men kolla att pumpen fungerar inom det område som den arbetar. Det kan bli såpass slitet så att pumpen inte fungerar i bilen, men fungerar när du har den i "handen". Eftersom hävarmen rör sig hela tiden antingen den pumpar eller inte, så brukar det bli slitet i själva lagringen av hävarmen.

Mvh
Lennart
#1001985
Hej! Återlivar en gammal tråd, Blev Vääldigt less på bilen så jag ställde helt enkelt undan den för jag orkade inte se den, men började pilla lite igår
efter att jag hittat en annan förgasare att testa med, gick igenom den och fick byta gummit och lite allmän rengöring, bränslepumpen (som slutade pumpa) började helt plötsligt fungera så det lagade sig visst själv.., lustig var det iallafall.
Skruvade dit förgasaren och rengjorde tändstiften, grovställde fördelaren och vred på nyckeln, bilen hoppar igång utan större bekymmer och den går bra på tomgång, ställde fördelaren med stroblampan , kopplar bort vakumet och ställer den så nära 10grader jag kan, men fördelaren går inte vrida mer åt det hållet, ska väll vara kring 7graders tändning vid 900rpm? ,vet inte exakt varvtal men fick den till ca 10grader iaf.

Bilen går att tomvarva , det tjoffar och poffar lite på högre varv och när man släpper gasen, far ut och testar lite och den rycker rätt mycket och smäller och poffar om man gasar hastigt, går dock att smyga upp i högre hastigheter, Anar förgasarbekymmer, får den för mycket eller för lite? hur ska jag justera under förgasaren? Glömde ta ut ett stift och kolla hur det såg ut, så det kanske jag borde göra först.

Har iallafall fått tillbaka lite hopp om att bilen ska gå att få till!

mvh
#1002337
Kan gladeligen meddela att bilen går som den ska efter många (onödiga) timmar av felsökande, eller kanske inte helt onödiga eftersom jag lärt mig endel på vägen, felet tog 2 minuter att åtgärda, när jag tog mig an bilen gick den väldigt dåligt, och var svag, detta berodde nog på att kamremmen var felkuggad vilket jag åtgärdade direkt = 1 fel mindre, bilen startade mycket bättre och var lite "starkare" men den fortsatte ändå gå dåligt och då började jag byta tänddelar eftersom jag ansåg att dom ändå var förbrukade då grejerna såg rätt slitna ut! , böt ut allt förutom brytarspetsen!, som jag blivit åtsagd att den var utbytt mot en ny, så den förbisåg jag, Men det skulle jag inte gjort, för där satt felet :) , nu vet inte jag vad det var för fabrikat på den trasiga brytarn men det kan inte varit av någon vidare kvalité, nu sitter det en av märket Beru och motorn går som en klocka!

Tack alla som gett tips och råd! Ösnkar att jag hade bytt den tidigare så hade man sluppit fundera så länge på vad som var felet, men men man lär så länge man lever!

Mvh

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]