offwhite skrev:Kapar tråden...
Min b21A med m47-låda drog som bäst 0,85 på motorvägen i 110 (245a), sedan fick jag problem med anliggande broms, och den drog under den perioden 1,5 liter per mil. Nu har jag åtgärdat anliggande broms, men den drar fortfarande mycket, strax över litern.
Vad kan göra att bilen plötsligt drar så mycket mera?
0,85 i 110 km/h?! Har du någon mer långtgående mätning som underlag för det då? Låter otroligt lågt om den är standard. Lågt även om den är i nyskick och trimmad t.o.m, om man tänker på den ganska icke-aerodynamiska karossen.
Ingen annan broms som släpar? Rullar alla hjulen lätt? Fräscht luftfilter? Ingen hjulinställning som rubbats i samband med att du pillat på hjulen? Är väl ingen expert men det är väl det mest uppenbara man kan kolla. Övriga tänddelar kan man ju också ta sig en titt på lika gärna, om det var länge sen bilen fick någon sådan sorts tillsyn...?
Edit: insåg just att dels så vet jag att tidiga hastighetsmätare visar ganska jättefel på 240. 2500 RPM i 90 km/h på fyran (M45) har jag hört av mången och när jag mätt detta mot GPS, nyligen, har bilen gått 85 km/h vid 100 km/h på mätaren. Så 110 km/h på en gammal mätare blir ca 93 verkliga km/h vilket är desto troligare ger 0,85 l/mil.