Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buba
#645953
1.06L/mil senaste tanken
tittade trycken på minna däck.. 0.5 bar vänster fram var lite i lägsta laget :mrgreen:
men det upptäckte jag efter 21 mil så ett helt rättvist resultat är det inte än :P
#952090
Kapar tråden...

Min b21A med m47-låda drog som bäst 0,85 på motorvägen i 110 (245a), sedan fick jag problem med anliggande broms, och den drog under den perioden 1,5 liter per mil. Nu har jag åtgärdat anliggande broms, men den drar fortfarande mycket, strax över litern.
Vad kan göra att bilen plötsligt drar så mycket mera?
#952242
offwhite skrev:Kapar tråden...

Min b21A med m47-låda drog som bäst 0,85 på motorvägen i 110 (245a), sedan fick jag problem med anliggande broms, och den drog under den perioden 1,5 liter per mil. Nu har jag åtgärdat anliggande broms, men den drar fortfarande mycket, strax över litern.
Vad kan göra att bilen plötsligt drar så mycket mera?
0,85 i 110 km/h?! Har du någon mer långtgående mätning som underlag för det då? Låter otroligt lågt om den är standard. Lågt även om den är i nyskick och trimmad t.o.m, om man tänker på den ganska icke-aerodynamiska karossen.

Ingen annan broms som släpar? Rullar alla hjulen lätt? Fräscht luftfilter? Ingen hjulinställning som rubbats i samband med att du pillat på hjulen? Är väl ingen expert men det är väl det mest uppenbara man kan kolla. Övriga tänddelar kan man ju också ta sig en titt på lika gärna, om det var länge sen bilen fick någon sådan sorts tillsyn...?

Edit: insåg just att dels så vet jag att tidiga hastighetsmätare visar ganska jättefel på 240. 2500 RPM i 90 km/h på fyran (M45) har jag hört av mången och när jag mätt detta mot GPS, nyligen, har bilen gått 85 km/h vid 100 km/h på mätaren. Så 110 km/h på en gammal mätare blir ca 93 verkliga km/h vilket är desto troligare ger 0,85 l/mil.
#952247
Ja det är smått otroligt, men 0.85 blev det efter att ha kört e4an från Hässleholm till Uppsala. Visserligen inte 110 hela tiden men stora delar av färden gick 110 där det var lagligt. Mäkta stolt över den siffran!

Ska kolla de andra hjulen så inte någon annan broms ligger på. Luftfilter var ett bra tips, det hade jag glömt.
av mago
#953279
Jag hade en 77a (b21a) som jag fick att dra 0.75 på landsväg. En gång 0,67 men då snålkörde jag i 70 hela tanken. När jag köpte den drog den över litern med samma körning. Det jag gjorde var förutom att byta hela tändsystemets slitdelar och ställde tändningen så att motorljudet var så bra som möjligt, var att jag drog ut förgasarnålen några tiondelar och drog fast den igen med skruven som höll den. Tror det var su. hade inget förgasargummi iallafall. På besiktingen var Co halten lite under vad kontrollvärdet skulle vara. Var lite orolig en stund men körde så i flera år utan att brända ventiler eller liknande. Tändstiften blev lite vitare än dom skulle vill jag minnas.
#953302
Flera år gammal tråd, men en grej att kolla när man jagar centilitrar är luftförvärmningen. Se till att den fungerar så som det var tänkt från början. Sedan har jag nämnt brytarlös elektronisk tändning tidigare i tråden. Det står fast ännu. Skall man sedan gå in på lite mer avancerade ämnen, så är ju allt (insprutning) bättre än en förgasare.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]