Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#929195
Som rubriken lyder, motorvärmaren har fått för sig att kasta in handuken.

En ny blockvärmare kostar 500 och kräver en del arbete eftersom det är så sablars trångt där.

Så tänkte är det inte lättare att bara skära av slangen till kylaren och montera en slangvärmare? Vad exakt behövs göras? Enligt vissa så behöver man byta en del kontakter m.m


Detta är den 'gammla hederliga ' kontakten d.vs 3 runda Stooora .

Kupevärmaruttaget fungerar klockers.


Isåfall, vad krävs för komponenter? Diameter på slangen bör väll spela roll? Nedersta man monterar den i?


Visst en slangvärmare är väll inte lika effektiv enligt vissa på en gammal gjutjärnsmotor, men detta är Jaktbil/ Andra bilen så komer inte använda den när det är som allra kallast .
#929226
Det blir både lätt och krångligt på samma gång. Att montera slangvärmaren på undre kylarslangen och "vänd" in mot motorn är lätt. Slangvärmaren för detta brukar benämnas universalvärmare och kommer förmodligen att passa på slangen.
Men sedan kommer förmodligen det svåra. Om din nuvarande värmare med tillhörande kablar är några år så är det inte självklart att dagens kablar kommer att passa. Det finns en viss risk för detta också om du köper en så kallad insticksvärmare, men jag tror att du kan ha bättre tur i det läget om du håller dig till samma fabrikat. Sedan är det så här att insticksvärmaren i blocket anses vara det bästa alternativet så länge man inte pratar om den nya tidens slangvärmare med cirkulationspump. Det finns sådana nu för tiden. http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
En sådan universalvärmare på kylarslangen är bra, men en insticksvärmare är bättre. Den med inbyggd cirkulationspump är dock i en "helt annan division".
#929283
Tackar Rådlös för svar! :)


Enligt Mekonomens sida kostar en slangvärmare nästan 1000 kronor :-o
Trodde det var billigare, blockvärmaren kostar ju bara kring 500 lappen..

Vet du OM det brukar vara problem med byte av blockvärmaren? ALltså om man lägger en ny, hur fan får man bort den gammla? Den sitter ju klämd med ett plattjärn typ och en bult, men dem måste ju åxå vara dittrykta en aning i själva blocket. Är det bara bända tills den kommer ut? Brukar det börja läcka glykol om man lägger en ny blockvärmare?

Många frågor men hoppas någon kan svaret. :)
#929313
zxcvbn skrev:Trodde det var billigare, blockvärmaren kostar ju bara kring 500 lappen..
59,90:- på Biltema. Funkar kanon. Köpte där till min förra bil också ( 144 -72). Då blir det råd att kåpa resten också. Det är en blockvärmare, lite "bökig" att montera ( B234F), men funkar kanon. Det är en "pinne" med en gängad stång svetsad som ett "T" som "lirkas i" och skruvas fast med en mutter. Relativt enkelt, men trångt. Allt kylarvatten måste tappas ur, kanske ide` spola rent kylsystemet samtidigt.

Mvh
Lennart
#929466
Rådlös skrev:"Sextio spänn!" Som hittat. Då gäller det bara att befintliga kablar passar också.
Jag gjorde en "egen" lösning så det passade mot det jag hade, men för det priset kan man ju köpa en ny ingångskabel i alla fall. På 140-in jag hade innan satte jag en kopplingsdosa http://resurs.elektroskandia.se/Bilder/ ... 439504.jpg som är i princip dränkbar (rätt kopplad) och det funkade i många år. Här måste man absolut veta vad man gör (behörighet är nog ett krav) så man inte själv blir "jordad". Jag har för mig att det finns "överkopplingar" mellan fabrikaten och Biltemas passar (är?) ett av dom "stora".

Mvh
Lennart
#929494
Tackar för samtliga svar! :lol:

Är det möjligen denna Lennart använt sig utav?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 304-40128/

Står ju 240 -360 men antar att det då inte är B200k i frågan utan möjligen B230 modellerna?

Så detta är alltså en Blockvärmare m.ao? Är Calix fabrikat på min nuvarande.

Det är ju en grenledning där under huven , som ena kabeln går in till kupen, och andra till värmaren. Undra om Biltema säljer sådant så Jag kan bevara befintliga ledningarna men bara nånslags adapter till nya?

MVh.
#929507
zxcvbn skrev:Är det möjligen denna Lennart använt sig utav?
Japp. och här kommer listan som den passar på,

740 85-90 B200, (C), 2, (1) 40-128
740 85-90 B230A, E, K, F, (C), 2 40-128
740 T -90 B230ET, FT, (C), 3 40-128
740 T -90 B200, (C), 3, (1) 40-128
240 85-90 B230A, E, K, F, (C), 3,(1) 40-128
240 85-90 B200K, (C), 3 40-128
240 91-92 B200, B230F, (B ), 3 40-188
240 93- B230F, FD, (B ), 3 40-188

Den 6-e uppifrån är "din" bil. Den passar även på "min" bil (B234F), men det är ännu mindre plats än på B200 och B230 motorn. Misstänker det är därför den är flyttad på senare modeller (-91 och uppåt)

Mvh
Lenart

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]