Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av korven66
#920470
Hej har skaffat en 245 med d24 i och upptäckte idag att det sprutat diesel i hela motorutrymmet så undrar om det finns nånstans där det brukar läcka?
av korven66
#920578
har hittat läckan det är ett rör på höger sida av motorn som sprutar ut diesel frågan nu är bara var man kan få tag på ett sånt rör fort måste fixa det innan helgen är slut
av Arne
#920726
Detta är en VAG diesel, likadan som sitter på VW LT31 så kolla på någon Volkswagen verkstad, de kan nog ha hemma dessa rör. Annars får du beställa, men det tar nog några dar.
av korven66
#921998
tack för bra svar:) nån som vet någon bra sida att beställa delar till en sån motor?
finns det nått ''bra att veta'' om d24 motorerna för en nybörjare på dieselmotorer?
av Rådlös
#922053
Det finns säkert mycket att veta om VW D24 dieselmotorer. För många år sedan gick jag en kurs för att köra bandtraktor. Där var en av "milstolparna" i utbildningen: Renlighet, när man jobbar med bränslesystemet. Föroreningar som kommer in i bränslesystemet, pumpen och spridarna kan "sänka" hela systemet.
av osla
#922124
det viktigaste du bör veta om d24:an är att den absolut inte tål att varken varvas eller köras för varm. pumpen brukar börja läka kring ingående axeln ut mot pumpdrev, slå i nån dl 2t olja när du tankar så det smörjer packningar i pumpen då dagens diesel är så torr så packningarna får stryk

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]