Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#913112
rid54 skrev:
vetten skrev:Det är väl vajer på 400-serien
OK, kolla infästning, pedalspel och att kopplingsgaffeln inte är böjd/sprucken. I värsta fall är väl tryckplattan (solfjädern) dålig....
Tack rid54!, var hittar jag infästning, pedalspel mm? Är de lätta att se utan genom att lyfta på huven de också?
av rid54
#913118
Vajern borde vara infäst i pedalen och i kopplingsgaffel eller motsvarande organ på motor/växellåda. Man kollar att vajern sitter fast och du har ju spänt den, så då bör du ha hittat minst en infästning. Pedalspel är den rörelse pedalen kan göra utan att kopplingsarmen/-gaffeln börjar röra sig. Denna rörelse ska inte vara för liten, men inte för stor, dvs det måste finnas lite dödgång, men inte så mycket att kopplingen tar längst ned; vajern ska inte vara helt slak förrän man har släppt pedalen helt. Det bör gå att justera. Beroende på hur paketet med motor + växellåda är byggt kan man se den hävarm som faktiskt påverkas av vajer och som påverkar själva kopplingen, men modernare drivpaket har oftast bara en sorts manöverarm som vajern sitter fast i. Det är sällan det är fel inuti en sådan konstruktion.

Gnissel är såklart lite misstänkt, men vad är det för gnissel? Bara när man trampar ur eller ständigt när pedalen är nedtryckt eller hur menar du? Man kan smörja alla rörliga delar man ser som hör till kopplingen och det är ingen risk med det.
Användarvisningsbild
av vetten
#913249
Jag hade ett gnisselljud på en 440 GLT -89 som jag ägde tidigare det lät ungefär " skroink" när man trampade ner pedalen men bara ibland eftersom bilen funkade bra för övrigt brydde jag mej inte.
Har du bara lite dödgång på pedalen och den inte slirar kopplingen så är det nog lugnt om du står ut med ljudet. Du kan ju alltid testa att smörja leden vid pedalen kan ju vara fjädern där som låter då det antagligen går lite tyngre nu när du har spänt vajern lite.

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]