Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tegolos
#909350
Jag är inte mycket mer än en novis på detta, men har ändå precis bytt bromsok klossar o skivor på höger fram!
Efter att jag skruvade bort det gamla oket så upptäckte jag att bromsvätskan var slut, då skruvade jag på de nya oket o köpte mera bromsvätska.
Sedan luftade jag ur alla 3 ventiler, slängde på däcket o testkörde, o nu känner jag att pedalen tar i princip ingenting förutom när jag är längst ner,
Den känns väldigt mycket mjukare också.

Kan det vara så att ja måste lufta ur alla 4 bromsarna nu? Hörde nån säga nåt om sånt...
av Tegolos
#910623
Nä nu är båda oken fram bytta o luftade, bak har jag inte rört. Men med tanke på att ja drog av en nippel på gamla oket fram så lämnar jag in bilen för ordentlig luftning där dom kan värma o ha sig. Troligtvis är de luft i hela systemet bak!
av Tegolos
#911100
Jajamensan, de va tydligen rätt mycket luft i bak! Dom sköljde kretsarna bak o luftade. Nu känns bromsarna bra.
Meen de slutar inte där, utan efter att ja kört 1 mil ungefär så tänds varningslampan för bromssystemet under körning.
Kan det vara så att dom luftat fel? Tror ni att detta är något dom fixar kostnadsfritt? Eller finns inte de ordet i mek världen kanske...
av rid54
#911135
Vad varnar lampan för? Kolla vätskenivån först, fyll på vid behov. Om det är tryckdifferens (en krets strular) måste det undersökas och det bör de ju göra som har "fixat" systemet, tycker man.

Det kan "gå åt" lite vätska i början när systemet sätter sig, men efter påfyllning ska det inte sjunka annat än efterhand som beläggen slits (mycket lite).
Användarvisningsbild
av Frrla
#911136
varningslampan kan tyda på fel i någon ventil. tex reducerad bromsverkan bak. då har jag ett förslag jag givit förut med hjälp från detta forum, som hjälpt mig och några till.

Det sitter en rund cylinder i höjd med baksätet där bromsledningarna går in/ut och vidare till bakbromsarna. ge den några lätta smällar med en hammare och provkör med några hårdare bromsningar.

Alternativt sitter det en liknande ventil under bromscylindern vänster fram.

fungerar det så kan man ju köra så länge det går. isf vet man vilken ventil man bör byta nästa gång samma fenomen uppstår....
av Tegolos
#911238
De e lampan som ser ut såhär ((!)), vätska finns massvis av.

Aa ja vene om de där o banka på ventiler, då känns de bättre o fixa de en gång för alla. Men de känns ju lustigt när man precis haft bilen inlämnad o så börjar lampan lysa. Dom sa att dom sköljt kretsarna bak o luftat ur.

Är de farligt att fortsätta köra när lampan lyser tror ni?

Mvh DT
Användarvisningsbild
av Frrla
#911244
Jag skulle gissa på att det hände eftersom du tömde systemet på vätska. inget verkstaden rår för.

Se förslaget som en form av felsökning då? ;)

Min har gått sen i mitten på sommaren utan problem och jag vet ju vilken "ventil" det gäller. så nästa gång det börjar strula vet jag ju direkt vad som måste bytas i så fall. eftersom det fungerar utan problem nu. egentligen kanske jag skulle bytt den direkt, men nu har ju jag bestämt mig för att vänta.
av rid54
#911258
Vissa modeller hade ju en kretsvarningsventil som bestod av en kolv som rörde sig i en cylinder (ser ut som ett block med ett antal bromsrör anslutna). Om den löste ut (vid tryckskillnad mellan kretsarna), pga luft i systemet eller läcka eller i samband med klossbyte, så fick man återställa genom att skruva ur elkontakten som sitter i detta "block" så att den (kolven) kunde återgå till viloläget och sedan skruva i kontakten igen. Vet ej om din bil har den sorten, men värt att kolla, kanske... De kunde lösa ut så fort det blev olika tryck i de två kretsarna, vilket kunde uppkomma vid första inbromsning efter olika arbeten på bromssystemet.

Fick detta svar idag på mail. När det […]

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]