Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Topdog
#909683
Hej!

Vid lite buskörning så small min kardan av.
Skulle behöva hjälp med att veta vad jag ska beställa för nån.

Jag har en 244 -84 4växlad (har ej orginalväxelnspaksknopp) så antar att jag inte har OD.
reg nr: LPH296

Jag vet inte specifikt vilken motortyp eller sorts växellåda. om jag behöver veta det, vad och vart ska jag kolla?

Hoppas denna amatörmässiga beskrivning kan göra att nån har ett bra svar.

//Christoffer
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#909983
sedan kollar du bildelsbasen.se

om du har od eller inte syns om du lägger dig på backen bredvid bilen å kollar.

sen är det ju inte omöjligt att lådan är bytt nån gång.

är nyfiken vart har kardanen gått av?.

hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
#911907
Topdog skrev:Jag vet inte specifikt vilken motortyp eller sorts växellåda. om jag behöver veta det, vad och vart ska jag kolla?Hoppas denna amatörmässiga beskrivning kan göra att nån har ett bra svar.
Enligt Bilregistret ha du manuell låda, det visste vi ju. Hade det varit overdrive hade det stått där. Sedan säger du att du har 4 växlar, det begränsar ju det hela. Men, det finns olika diametrar på axelröret och därmed storleken på korsen och medbringaren mot bakaxeln. Dom gånger jag varit med om att kardanaxeln ”gått av” är det bakre korset som ”tagit slut” men man har fortsatt att köra tills glappet blir så stort att axeln ”hoppar ur”. Oftast går det då inte att ”rädda den, men det räcker förmodligen att byta den bakre delen. Då behöver ”vi” inte bry oss om längden på stången för den bakre delen är alltid samma. Och det spela ingen roll om det sitter Hardyskiva eller inte på den främre delen (fanns kanske inte ens på dessa modeller). Däremot är det viktigt att veta diametern på axelröret. Förmodligen har du den ”klena” axeln (GL 78kW) för den grövre sitter endast på motorstarkare modeller.

Mvh
Lennart
av Arne
#911913
Enklast och billigaste blir att åka på skroten och inhandla en "ny" kardan, efter att du tagit reda på måttuppgifterna som beskrivits här ovan.
av Topdog
#912079
Jag har begränsat med tid i garage då jag lånar plats på jobbet.

Jag chansköpte en kardan för m45 låda. Den såg liknade ut den som sitter där.

Det är den främre axeln som vreds av, postar bild när den är bortmonterad. (Troligtvis görs det imorgon onsdag)

Har en suddig bild från dagen det hände.
Användarvisningsbild
av lennarte
#912107
Topdog skrev:Det är den främre axeln som vreds av,
Mycket har jag sett, men inte något sådant här. Det ser rent utmattat ut.
Den ska passa då M45 är 4-växlad låda. Overdrive heter M46 och den 5-växlade M47

Mvh
Lennart

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]