Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#891430
Har du kollat att jordningen till spridarna ör OK? Är lilla jordningsflätan mellan motor och torpedvägg OK?

Mvh GK
av KalleThunstrom
#891611
gnestakalle skrev:Har du kollat att jordningen till spridarna ör OK? Är lilla jordningsflätan mellan motor och torpedvägg OK?

Mvh GK
Om jordningen till spridarna sitter på bryggan så är dom ok, dem andra har jag ej kollat, sitter dom på torpedväggen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#891642
Det skall finnas en smal metallfläta mellan topplock och övre delen av torpedväggen. Har du kollat att du har gnista, jag börjar misstänka att Hallgivaren som sitter i fördelaren har gett upp.

Mvh GK
av KalleThunstrom
#891680
gnestakalle skrev:Det skall finnas en smal metallfläta mellan topplock och övre delen av torpedväggen. Har du kollat att du har gnista, jag börjar misstänka att Hallgivaren som sitter i fördelaren har gett upp.

Mvh GK
Ja gnista har jag kollat på alla tändstift.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#891694
Du har tydligen konstaterat att det kommer bensin till railen, då är frågan hur mycket. Det är kanske för dåligt tryck, kanske är BränsleTrycksRegulatorn defekt så att soppan rinner rakt igenom tillbaka till tanken. Om du plockar en på skroten se då till att den är avsedd till LHJ 2.2 (2,5 Bar), LHJ 2.4 har (3,0 Bar)

Mvh GK
av Rådlös
#891732
En fråga i sammanhanget: Volvo 850 har ett mätuttag, en Schraederventil på fuelrailen där man kan ansluta en manometer för kontroll av bränsletrycket. Har "rödblocksmotorerna" (senare årgångar) också denna möjlighet?

Schraederventil om någon undrar, är likadan ventil som luftventilen till däcken. Man skall alltså leta efter en sådan i motorrummet. Men öppna inte den av nyfikenhet! Det är bränsle med högt tryck där innanför.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#891760
Har inte sett någon på en 240 men jag tror att det finns på senare 740 och på 940.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
#892832
När jag letade "grejer" till min 16V motor (tänkte sätta dit ett sådant rör) så kom jag på att det sitter på dom sista 740 modellerna och på 940. Tyvärr är det inte samma rör på 16V motorn (det är ett annat insugningsrör) men det såg ut att vara samma på alla 7/900 modeller (B230F motorn). Sitter då säkert på dom sista 240 modellerna också

Mvh
Lennart
av KalleThunstrom
#892982
Ursäkta att jag ej svarat på ett tag. Provade för några dagar sedan att dra en ny kabel från stift 30 på bränslepumpsreläet till pluspolen på batteriet och bilen startade direkt. Hade läst att man kunde prova det. Det var alltså ett kabelbrott på plusmatningskabeln. Men nu har bilen börjat gå lite sämre igen . Den vandrar lite på tomgången och hackar lite grann. Plusmatningskabeln jag satte dit på bränslereläet och batteriet var lite smalare än den orginala. Är det värt att testa att sätta dit en grövre kabel och prova? Satte även en 7,5 A säkring imellan. /mvh Kalle
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]