Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
En Classic som plötsligt börjar bli orkeslös och småryckig. Svårstartad när kall motor och tål ej gaspådrag. Känns som om den får för lite bränsle ? Full tank ger ingen skillnad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det en senare modell med insprutning kan det vara tempgivaren till motorstyrningen. Då borde miljölampan lysa och det ska finnas felkod/koder. Är det bränslefel (BTR, bränslepump, bränslefilter) blir det ingen felkod (ingen lampa som lyser)
av Rödsorken
Hör du soppapumpen (pumparna) när du slår på tändningen? Säkringar? Reläet? Har du gjort smakprovet på BTR? Vågar du rentav ta bort bränsleledningen och mäta vad du får? Det finns ju ett par bränslerelaterade felsökningar att göra innan du tvingas gå vidare med alla givare osv. Utan att vara särskilt kunnig på bilmotorer låter din beskrivning som "nästan vadsomhelst". Här kollar Simon bränsleförsörjningen på en B230F:

Du har väl en 93:a? När du sa Classic, menar jag.
av StoraB
lennarte skrev: tis 14 maj 2024, 17:24 Är det en senare modell med insprutning kan det vara tempgivaren till motorstyrningen. Då borde miljölampan lysa och det ska finnas felkod/koder. Är det bränslefel (BTR, bränslepump, bränslefilter) blir det ingen felkod (ingen lampa som lyser)
Tack för svaret. Ingen lampa lyser. Jag hör av mig senare....

Hej! Jag renoverade nyss drivknutarna på mi[…]

Misständning v70 -98

Du kan ju dra runt vevaxeln för hand och k&au[…]

Är det någon som vet hur noga det ä[…]

Nja, det låter som om dom planerar att bygga[…]