Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3miljao
#1576109
Hejsan!
Jag har en Volvo 340 som jag nu har jobbat på ett tag, idag skulle jag byta hjullager på den eftersom att den fick (risk för haveri) på besiktningen.

När jag ska ta och skruva loss centrum-bulten från navet så upptäcker jag att den knappt satt fast, och både bulten och axeltappen (tror jag den heter) är urgängade...

Har letat överallt, och har även fått hjälp utav min mycket kunniga morfar att leta, men verkar inte hitta någon ny sådan att beställa. Har även sökt efter ny styrspindel.

Är öppen för all hjälp jag kan få.

Mvh// Emil Sahlin
MmsCamera_2024-04-14-18-25-49.jpg
MmsCamera_2024-04-14-18-25-49.jpg (182.07 KiB) Visad 259 gånger
PART_1713112336832.jpeg
PART_1713112336832.jpeg (212.63 KiB) Visad 259 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576113
Eftersom du koniska rull lager så har du fel mutter. Den muttern ska vara till framhjulsdrivna bilar och bilar med nya typen av fasta dubbelkullager som ska dras fast med moment. Du ska ha en kron mutter och saxpinne, och där ska vara 2 hål i ytterkant på axel tappen för saxpinnen. Den lagringen du har ska inte dras med moment, utan ska justeras och låsas med en saxpinne. Görs det rätt kanske där inte är något fel på lageren
153031_1.jpg
153031_1.jpg (354.47 KiB) Visad 250 gånger
Användarvisningsbild
av 3miljao
#1576771
Tack Lennart! Uppskattar dina svar!
Det förklarar en del, när jag pratade i telefon med morfar så nämnde han också att en saxpinne skulle dit, och jag förstod inte hur den skulle kunna gå dit.

Jag lyckades hitta ny fjäder med tillhörande spindel på en 340 på skroten som jag har skruvat dit, nu har jag ju kört på den bulten som är på bilden jag skickade.
Gör det något eller kommer jag behöva byta mot en kronmutter med saxpinne för att det ska kunna hålla?

Mvh Emil Sahlin
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576779
Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina lager klarar inte det utan ska ha ett liitet glapp. Du drar fast kron muttern, lossar så du känner ett litet glapp och sätter i saxpinne i lämpligt hål.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]