Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
#1233174
Hej har bytt värmepaket i min 244. Och jag får upp tempen men ingen riktig "240 värme" jag misstänkte att det är Luft? Tömde ur ca 3 liter från värme paket när jag böt.

Hur luftar man? Förut brände man sig nästna på luften som kom ur ventilationsgallren men nu kommer det bara "ganska varmt "
Användarvisningsbild
av frasse4
#1233183
Kör en rejäl sväng med värmen på fullt, det ska lufta sig självt
av zxcvbn
#1234520
Nu har jag kört 3 mil å fortfarande lika kall som en modern dieselbil. Varför? Har kört i 4ans växel i 100 men tycks intr hjälpa? Klarar knappt å hålla frosten borta från rutorna
av zxcvbn
#1234528
Trippelpost men det blir inget tryck i kylsystemet. Mtoron varm men man kan öppna locket utan att det kommer ut. Bägge slangarna till värme paketet i torpedväggen är varma?
av zxcvbn
#1234575
Jodå det är ingen fara med kylvattnet det är fräscht . Det är nog bara luft misstänker jag efter jag böt värmepaket och"kylaren/värmecellen " som sitter inne i kupefläkts lådan. Då kom det ju ut ca 3liter glykol
Användarvisningsbild
av Frrla
#1234581
Bytte också den och kupéfläkten när de va fläkten som va dålig egentligen. å då vart de också dålig värme + att de vart/är varmare på högersidan. jag misstänker att den är dålig/igenkloggad.

Har fått tag i en bättre begagnad "värmecell" som du beskriver och sköljt ur den med kaustiksoda, å då släppte de mer skit och partiklar med brunt slibb fast de kom bara blankt vatten om man bara spolade innan. så de ska bytas IGEN när jag får tid framöver...
Hoppas och tror den ska fungera bra då den blir jämnvarm snabbt om man spolar genom med hetvatten nu.

de ska ju ta ett tag stillastående eller krypkörning så hela kylaren ska hinna bli aningen varm innan nedre slangen blir varm också. är de riktigt kallt ute blir den aldrig varm speciellt om du tar ut mycket värme inne i bilen.

Kylarlocken brukar de bli fel på, och då blir de inget tryck eller övertryck.
men när du luftar ska du inte ha locket på. när allt är klart stäng av bilen å låt den svalna, efterfyll kärlet å dra åt locket. när den blir varm ska de bli tryck.

Ställ bilen i lätt uppförslut så är de lättare å lufta. håll ca 2 000rpm så man ser/känner att de cirkulerar, då går de undan. min börja stormkoka när ja stod i nedförslut med fronten... hade brådis å tänkte mig inte för {:-O
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235008
När jag fick min 745-a av svågern hade den stått ett år utan vatten (kass vattenpump) och han hade haft dålig värme i den (AC, ser annorlunda ut och har en helt annan typ av kran). Nåväl, bytte vattenpump och fixade bromsarna (nya skivor och klossar) och besiktigade (i mars) och där var dålig värme i den. Körde över sommaren och när temperaturen föll på hösten efter så bytte jag termostat och spolade rent kylsystemet. fortfarande dålig värme. Pratade med honom om han gjort något med värmesystemet, då visade det sig att han bytt värmekranen (sitter i motorrummet på denna bil) och när jag kollade på den så visade det sig att han skiftat slangarna till värmepaketet. Bytte plats på dom och värmen kom tillbaka. Det ska kopplas så att vattnet från motorn går in i botten på värmeelementet och att kranen sitter på returen (röret till vattenpumpen). Förmodar att det är samma på alla modeller. Det ska alltså alltid vara varmt vatten in och du reglerar värmen med hur mycket vatten du "släpper ut" från värmepaketet
av zxcvbn
#1235110
Får testa det du skriver Lennarte för jag har nu provat allting..
Hissat upp hela bilen 1meter i luften i framändan. Bara iskallt vatten i behållaren trots normal arbetstemp.... annars så är det stopp nånstans men det låter konstigt isåfall är det väll bara i med maskindiskmedel och hoppas på det bästa.. för det är noll cirkulation i systemet tror jag. Behållaren har iskallt vatten och inge tryck. Kört utan lock i 2 mil idag

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]