- tor 18 jan 2018, 19:56
#1226534
Ja
Men det skall ju till att besiktningsmannen upptäcker det och bryr sig om det också. Det är ju inte alldeles lätt att se skillnad på B21A och B23A vid en snabb titt. På B23E-motorn syns det ju mer tydligt att det är insprutning istället för förgasare. Min erfarenhet är att de gamla stötarna på bilprovningen är mest avslappnade i sin bedömning medan nya medarbetare går mer strikt efter reglerna. De vet å andra sidan oftast inte skillnaden mellan gamla Volvomotorer.
Men det skall ju till att besiktningsmannen upptäcker det och bryr sig om det också. Det är ju inte alldeles lätt att se skillnad på B21A och B23A vid en snabb titt. På B23E-motorn syns det ju mer tydligt att det är insprutning istället för förgasare. Min erfarenhet är att de gamla stötarna på bilprovningen är mest avslappnade i sin bedömning medan nya medarbetare går mer strikt efter reglerna. De vet å andra sidan oftast inte skillnaden mellan gamla Volvomotorer.
lennarte skrev: I övriga Europa var det inga sådana krav som Sverige hade, vi var helt ensamma då. Övriga Europa (även östländerna efter -89) kunde importera bilar med katalysator från USA och det såldes bilar med katalysator i västeuropa innan det blev lagkrav vilket var omöjligt i Sverige då p.g.a lagstiftningenAha, då missförstod jag. Det måste dock ha varit ett problem i många länder att få tag i blyfri bensin.