b230f startproblem

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Re: b230f startproblem

Inläggav lennarte tor 23 nov 2017, 07:42

Om detta stämmer och den får både gnista och bensin (den "tänder" ju) så måste det vara att tändkablarna inte är rätt. Kolla en gång till att 1-ans kabel sitter där strecket är, att 1-ans cylinder är i kompression (båda främre nockarna på kamaxeln pekar snett uppåt) och att kablarna sitter i rotorns rotationsriktning 3, 4, 2 efter 1-an. Då ska f------ :twisted: bilen gå.
Det finns andra saker också som kan hända, t.ex att brytarplattan i tändlåset är sliten (kolla om det är ström på tändspolen när startmotorn går). Då brukar det gå att rulla igång, eller att stiftet mellan kamaxel och kamdrevet har gått sönder så kamaxeln står fel trots att märkningarna stämmer (kolla på nockarna på kamaxeln, dom ska peka lika mycket åt varsitt håll uppåt)
Har du provat med startgas?? Är tändstiften "blöta"? Kommer det ordentligt med bensin om du kopplar loss bränslereturen?? Det ska komma en halv liter på 10 - 15 sek.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 6144
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 17:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B



Re: b230f startproblem

Inläggav Umeavolvo tor 23 nov 2017, 12:07

Den startar och går, men ett jävla liv när den ska starta. Ska kolla kamen igen utifall den sitter lite fel.. blir galen
Umeavolvo
Halkkörning
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 05:23

Re: b230f startproblem

Inläggav Umeavolvo tis 28 nov 2017, 23:34

Här har ni skräckstarten filmade idag i garage. Kammen är exakt där den ska vara. Såg att kabeln till batteriet inte var i det fräschaste skicket. Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem

https://youtu.be/qdteHu2TKBU
Umeavolvo
Halkkörning
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 05:23

Re: b230f startproblem

Inläggav lennarte ons 29 nov 2017, 11:10

Umeavolvo skrev:Men helt Fåen ingenstans tändes motorlampan på väg hem

Då finns det felkoder att hämta i "diagnostikboxen". Man måste (i dom flesta fall) köra (gärna någon mil) innan det blir felkod. Boxarna är lite "förlåtande" så felet måste vara en viss tid tid innan det blir felkod.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 6144
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 17:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: b230f startproblem

Inläggav Frrla ons 29 nov 2017, 11:27

Äre bara jag eller är motorkuddarna väldigt lösa? Om motorn slår sådär löst och kan röra sig så kan ju kablage skadas. Sen vet inte jag om knacksensorn registrerar när motorn slår mot saker. Har för mig den reagerar om man slår på motorn med en mejsel eller så.
Hade en f motor och körde i skogen med. Och efter ett hopp vart den slö och orkeslös en stund sen kom den igång på riktigt efter ett tag. Om vi startade om, bara körde eller bröt batteriet en stund igen minns jag inte.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 21:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: b230f startproblem

Inläggav Umeavolvo ons 29 nov 2017, 18:59

Dragit ny kabel från batteriet ner till startmotorn. Ingen skillnad. Ska ställa mig och kolla felkoder imorgon.
Umeavolvo
Halkkörning
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 05:23

Re: b230f startproblem

Inläggav Umeavolvo tor 07 dec 2017, 12:45

Jag kom ihåg att vi kan ha varit så kassa att vi höll på med att vrida hela fördelaren, vart kan jag hitta hur den ska vara riktad. Med tanke på att detta system ställer sin egna tändning så vet jsg inte hur vi tänkte.
Umeavolvo
Halkkörning
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 05:23

Re: b230f startproblem

Inläggav lennarte tor 07 dec 2017, 14:33

Gå tillbaka i tråden så står det där. Motorn på 0 med ettans cylinder i kompression så ska rotorn peka (rakt fram) på märket i kanten på fördelaren. Sedan sköter elektroniken resten
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 6144
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 17:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: b230f startproblem

Inläggav Rådlös tor 07 dec 2017, 14:58

I min värld, jag har haft 2 st 245 med LH 2.4, visserligen utan tändningsproblem, men som jag minns det så är fördelaren fast monterad. Den går alltså inte att rubba mekaniskt ur sitt läge. Förtändningen sköter elektroniken. Men jag har en annan "ond aning". När det gäller Volvo B18 och B20, så är det så att fördelaraxeln kan vara lite trixigt att få rätt. Den drivs av ett snedskuret kugghjul och om man inte träffar i rätt kuggar så blir det felställd tändning. Dessutom är den delen som skall driva axeln inte liksidig. Man ser att den inte är centrerad.
Bild
Det går att vända axeln 180° fel om man av någon anledning har lyft ur fördelaren. Som om inte detta vore nog, När man monterar fördelaren skall dom två klackarna bilda en linje som ligger 35° mot motorns längdaxel och den sidan med klackarna skall alltså ligga mot motorsidan, på "uppsidan". Mycket ord och svårt att förklara. Men detta gäller alltså B18 och B20. Det kan ju tänkas att det är jämförbara förhållanden på en B230-motor? Dom är ju trots allt "släkt" med varandra. Lennart E och Frrla, ni har säkert sett undersidan på en B230-fördelare. Är det liknande fördelaraxel som en B18 - B20 på en B230 för en LH 2.4? (Och samma möjlighet att göra fel?)
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 7109
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 17:55
Ort: 08-

Re: b230f startproblem

Inläggav Umeavolvo fre 08 dec 2017, 07:50

Kanon tack för det utförliga svaret. Fick en tidig julklapp av en vän i form av den gröna verkstadsboken, har märkt att den tänder för tidigt på någon cylinder. Motorn hoppar inte alltid till
Umeavolvo
Halkkörning
 
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 05:23

Re: b230f startproblem

Inläggav lennarte fre 08 dec 2017, 10:36

På B18/20 ligger kamaxeln under fördelaren och på kamaxeln sitter ett (löstagbart) drev i vinkel som driver oljepumpen. Ovansidan på detta drev sitter spåret som "Rådlös" pratar om och som driver fördelaren. Där är ett spår i oljepumpen också som detta drev en också passar i. På B21/23/230 sitter ingen kamaxel där utan en "aggregataxel" (tror jag det heter) msd ett fast drev på (som kamaxeln på B18/20) ocD drevet sitter (fast) på fördelaren, och oljepumpen drivs från fördelaren direkt. Detta gör att man kan ta en motor drn en 740 (med fördelaren bak) och sätta i en 240 om man använder 240 motorns drivning och fördelare.
Motorn kan inte "baktända" på en cylinder på grund av tänd och bränsleboxarna, tändningen är fast och sköts av boxarna. Om den tänder fel är det något felmonterat i fördelare, lock, kablar, eller att not är trasigt i tändboxen. Man kan nämligen höja och sänka tändningen i boxen, men det är för riktigt Hög oktanigt eller lågoktanigt bränsle. Typ E85 (104) eller 91 oktan (finns i Europa)
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 6144
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 17:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster