Nyare turboaggregat B21ET/FT?

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Nyare turboaggregat B21ET/FT?

Inläggav MarcusJ ons 09 aug 2017, 23:47

Funderar på vilket turboaggregat som kan vara lämpligt att ersätta ett gammalt Garrett TB0313 med.

Passar ett Mitsubishi TD04-13 från 940 utan större mankemang? Eller ett Garrett T25 från Saab 9000? (Kanske bättre med ett T25 från tidig 940..?)

Tänker att man kan få lite snabbare spool up och annorlunda vridmomentskurva med ett nyare och modernare aggregat. Är inte så intresserad av att dra upp laddtryck och effekt något särskilt.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
Användarvisningsbild
MarcusJ
Olja under naglarna
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 18 maj 2015, 10:32
Ort: Borås
Kör: V70 II D5 AWD R-Design -11 (Polestar)



Re: Nyare turboaggregat B21ET/FT?

Inläggav Mille740 lör 12 aug 2017, 19:38

Jag går i samma tankar på min 240 turbo som har kvar det enbart oljekylda turboaggregatet med separat oljekyl.

Enklast och billigast är att få tag på ett 13C från 940 turbo. Har du ingen vattenkyld sen tidigare får du ju ta kylarslangar och rör m.m från skroten. Vet inte om det går att köra med gamla oljekylaren eller man måste byta till en "filterförlyttare" som även den tas från b230fk/ft 940. B21et har även annan fläns på grenröret mot turbon vilket betyder att det är annan packning och anslutning mot turbon. Har ingen personlig erfarenhet men vad jag fått höra skall grenrör från 940 passa rakt av. T25 som satt på 740 b230ft och 940 turbo -91 är svåra att hitta idag. Kvaliten mellan T25 & 13c borde vara marginell. Jag ägde tidigare en 244 turbo -81 med 13c och den hade MYCKET bättre bottenvrid än min nuvarande original turbo -83. Dock vet jag inte om kamaxel eller topp var original på -81an
Mille740
Halkkörning
 
Inlägg: 71
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 22:40
Kör: 244 tic-83 v70 tdi -99 740 -88

Re: Nyare turboaggregat B21ET/FT?

Inläggav MarcusJ lör 12 aug 2017, 20:35

Tack för svaret!
Grenrör från 940 är ju inga problem att få tag i. Olje- och vattenanslutningar är inte heller det några bekymmer. Oljerören byter jag enkelt ut mot metallomspunna slangar med rätt sorts anslutningar i vardera ände, original oljekylare bör jag kunna behålla. Återstår då anslutningen från turbon till avgasröret, downpipe.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
Användarvisningsbild
MarcusJ
Olja under naglarna
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 18 maj 2015, 10:32
Ort: Borås
Kör: V70 II D5 AWD R-Design -11 (Polestar)



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster