Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1190466
Funderar på vilket turboaggregat som kan vara lämpligt att ersätta ett gammalt Garrett TB0313 med.

Passar ett Mitsubishi TD04-13 från 940 utan större mankemang? Eller ett Garrett T25 från Saab 9000? (Kanske bättre med ett T25 från tidig 940..?)

Tänker att man kan få lite snabbare spool up och annorlunda vridmomentskurva med ett nyare och modernare aggregat. Är inte så intresserad av att dra upp laddtryck och effekt något särskilt.
av Mille740
#1191051
Jag går i samma tankar på min 240 turbo som har kvar det enbart oljekylda turboaggregatet med separat oljekyl.

Enklast och billigast är att få tag på ett 13C från 940 turbo. Har du ingen vattenkyld sen tidigare får du ju ta kylarslangar och rör m.m från skroten. Vet inte om det går att köra med gamla oljekylaren eller man måste byta till en "filterförlyttare" som även den tas från b230fk/ft 940. B21et har även annan fläns på grenröret mot turbon vilket betyder att det är annan packning och anslutning mot turbon. Har ingen personlig erfarenhet men vad jag fått höra skall grenrör från 940 passa rakt av. T25 som satt på 740 b230ft och 940 turbo -91 är svåra att hitta idag. Kvaliten mellan T25 & 13c borde vara marginell. Jag ägde tidigare en 244 turbo -81 med 13c och den hade MYCKET bättre bottenvrid än min nuvarande original turbo -83. Dock vet jag inte om kamaxel eller topp var original på -81an
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1191059
Tack för svaret!
Grenrör från 940 är ju inga problem att få tag i. Olje- och vattenanslutningar är inte heller det några bekymmer. Oljerören byter jag enkelt ut mot metallomspunna slangar med rätt sorts anslutningar i vardera ände, original oljekylare bör jag kunna behålla. Återstår då anslutningen från turbon till avgasröret, downpipe.

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]