Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav errim fre 19 maj 2017, 19:54

Hej. Volvo 240 SE -92 med manuell AC. Kört med ACn på idag, 28 grader varmt ute. När motorn går på tomgångså går AC-pumpen hela tiden men vid 2000 varv så går den 2 sekunder och står stilla i 2 s och håller på så hela tiden. Ska det vara så? Den kyler bra och AC-fläkten går när bilen står still så det verkar vara bra tryck i systemet. Tacksam för synpunkter.

Mvh, Bengt
errim
Däckkrängare
 
Inlägg: 148
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 22:42
Kör: Volvo s60 bifuel, Volvo 240 GL -92



Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte lör 20 maj 2017, 07:26

Det verkar som gasen börjar ta slut. Man kan kolla trycket med en speciell mätare, men det säger inte så mycket för det är mängden gas som är viktig. Ska man vara 100% noga så får man tömma systemet och fylla rätt mängd, eller så kan man chansa på att fylla i lite gas och se om kompressorn börja gå hela tiden. Är det inte gjort någon AC service på länge kanske det inte är fel med en sådan, annars kan du läsa och få information här,
http://envirosafe.se
Jag har köpt verktyg och gas här till min 745-a och det funkar bra. Man ska bara veta vad man gör, så läsa på ordentligt innan istället för att i efterhand försöka läsa på om vad man gjorde för fel. Det första jag gjorde var att "bryta sönder" plastkranen till påfyllaren, så jag har en dyrare modellen i mässing numera. Detta är vad du behöver för att fylla på gas
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... gds-kit-ac
Men, läs på ordentligt innan. Maila gärna Fredrik och fråga om detta
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav Xanthopteryx lör 20 maj 2017, 08:11

lennarte skrev:Det verkar som gasen börjar ta slut. Man kan kolla trycket med en speciell mätare, men det säger inte så mycket för det är mängden gas som är viktig. Ska man vara 100% noga så får man tömma systemet och fylla rätt mängd, eller så kan man chansa på att fylla i lite gas och se om kompressorn börja gå hela tiden. Är det inte gjort någon AC service på länge kanske det inte är fel med en sådan, annars kan du läsa och få information här,
http://envirosafe.se
Jag har köpt verktyg och gas här till min 745-a och det funkar bra. Man ska bara veta vad man gör, så läsa på ordentligt innan istället för att i efterhand försöka läsa på om vad man gjorde för fel. Det första jag gjorde var att "bryta sönder" plastkranen till påfyllaren, så jag har en dyrare modellen i mässing numera. Detta är vad du behöver för att fylla på gas
http://envirosafe.se/webshop/view/gds-k ... gds-kit-ac
Men, läs på ordentligt innan. Maila gärna Fredrik och fråga om detta


Tänk på att den nya lagen, från 2017-01-01, gör det än mer synnerligen olagligt att göra sådant där själv utan rätt certifikat.
Att bara ansluta en mätare ingår i olagligheterna så att säga...

För att undvika lagbrott, miljöfarliga utsläpp och skador skulle jag välnda mig till en Bra kylfirma för att göra en service på systemet.
Kanske är torkfiltret trött? Gasen läcker - åtgärda läcka? E.t.c. Då vet du att du får det korrekt utfört med garanti.
Gör du själv finns alltid risk för skador (dels på grund av brandfarliga ämnen som definitivt inte skall finnas i en AC i ett motorrum) plus risken för fukt i systemet med mera.

En av alla artiklar som behandlat ämnet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vi-kan-sitta-pa-en-tickande-bomb
Xanthopteryx
Olja under naglarna
 
Inlägg: 493
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 09:35

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav errim lör 20 maj 2017, 09:49

Tack för svar!
Det konstiga är att kompressorn går hela riden på tomgång men bara korta stunder vid körning. Är det för lite gas så borde den väl inte gå på tomgång heller. Finns det en enkel relation mellan tryck, temperatur och mängden gas? Så att man kan se om det fattas gas?

Bilens AC-system är tämligen nyrenoverat (under förre ägarens tid), men bilen hade stått ett år innan jag köpte den förra sommaren. Det kan ju ha gjort att gas har sipprat ut vid kompressorns packboxar kanske.

Jag har tillgång till kyltekniker som är vettig med priser för service så det är inte där skon klämmer.
Jag har läst på om alternativ till r134a och ser bara fördelar med dessa. Ej ozonskadande, bidrar ej till klimatuppvärmningen, är effektivare, och behövs i mindre mängd. Brandfarlig, javisst men det är ju bensinen och etanolen i bränslesystemet också.
errim
Däckkrängare
 
Inlägg: 148
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 22:42
Kör: Volvo s60 bifuel, Volvo 240 GL -92

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte sön 21 maj 2017, 14:52

Den gasen som Enviros Safe säljer är av samma typ som den nya gasen som enligt lag måste användas i nya bilar. Alltså varken R12, R134a eller gasol (även om det funkar alldeles utmärkt med Biltemas Campingas). Denna gas har använts i många länder under många år men är alltså numera den som endast får använda i nya bilar inom EU. Att "branchen" protesterar är vår inte så konsrigt, vem skulle inte göra det om "gemene man" plötsligt kan konstatera att detta med AC är ju inte så svårt egentligen
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav Xanthopteryx sön 21 maj 2017, 15:40

lennarte skrev:Den gasen som Enviros Safe säljer är av samma typ som den nya gasen som enligt lag måste användas i nya bilar. Alltså varken R12, R134a eller gasol (även om det funkar alldeles utmärkt med Biltemas Campingas). Denna gas har använts i många länder under många år men är alltså numera den som endast får använda i nya bilar inom EU. Att "branchen" protesterar är vår inte så konsrigt, vem skulle inte göra det om "gemene man" plötsligt kan konstatera att detta med AC är ju inte så svårt egentligen


Enligt databladet är det lågt ifrån samma typ.
Envirosafe är LPG (CAS 68476-85-7). Läs under general description här: http://www.chemicalbook.com/ProductChemicalPropertiesCB0851958_EN.htm
R1234yf är 2,3,3,3-Tetrafluoropropene

Angående bensin:
Bensin är en vätska som sedan förgasas. Testa att hälla ut lite bensin på en stenplatta och tänd på. Floff och sedan brinner det. Inget speciellt med det.
Testa att öppna gaskranen till en gasflaska och tänd på om du vågar (ej att rekommendera). hetta dessutom upp gasflaskan i öppna spisen...
R134 är förvisso också brännbart men svårare att antända (kräver bland annat högre temperaturer och höga koncentrationer).

Visst kan det gå bra med LPG men, njae, jag skulle då inte vilja trycka i butan, propan e.t.c. i bilens kylsystem. Räcker med en krock (kondensorn sitter allra längst fram, tänk på det) och... tja, det är rätt lätt att tända gasgrillen va?
Hur tillverkarna hanterar R12345yf vet jag inte, men den är också brännbar, om än inte lika illa som LPG.

Om vi förutsätter dåligt tryck:
Att din kompressor går på tomgång men inte vid varv kan bero på att den inte orkar skapa tillräckligt stort undertryck på lågtryckssidan för att den skall lösa ut men vid högre varv orkar den och trycker faller under givna ramar.

När den är servad har egentligen ingen betydelse - räcker med ett oturligt stenskott i kondensorn så är det läcka.
Bara det faktum att den må vara nyservad men kanske ÄNDÅ läcker gör ju att man vill kolla upp, för oavsett hur du fyller: Har det läckt lär det göra det igen.
Vet du om kondensorn är bytt?
Den är en vanlig felkälla på äldre bilar. Hört siffror på att tio år är fullt normal livslängd (korrosion av den eländiga miljön den sitter i bland annat). Stämde nästan på dagen på en av mina bilar faktiskt :-p
Självklart kan den gå tidigare och senare, men jag brukar tänka att när det närmar sig tio år är det bra att buffra upp för kondensorbyte.
Xanthopteryx
Olja under naglarna
 
Inlägg: 493
Blev medlem: sön 19 mar 2017, 09:35

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav NilsO sön 21 maj 2017, 15:50

errim skrev:Det konstiga är att kompressorn går hela riden på tomgång men bara korta stunder vid körning. Är det för lite gas så borde den väl inte gå på tomgång heller. Finns det en enkel relation mellan tryck, temperatur och mängden gas? Så att man kan se om det fattas gas?


Systemet är ju konstruerat så att kompressorn ska slå på och av med jämna intervall. Det är nästan bara när motorn går på tomgång som kompressorn arbetar hela tiden – om ens då. Däremot låter det kanske som att intervallen är för korta, och det kan vara ett tecken på att mängden kylmedium börjar bli för liten. Eller på något annat. Blir mängden medium alldeles för liten så startar inte kompressorn, men där är du tydligen inte ännu.

Vad jag vet finns inget bra sätt att mäta precis hur mycket medium som finns kvar.
NilsO
Volvotok
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:10
Kör: 940

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte sön 21 maj 2017, 21:10

NilsO skrev:Vad jag vet finns inget bra sätt att mäta precis hur mycket medium som finns kvar.

Nää, och det är det som är ett problem. För att vara säker på att få rätt mängd, måste man tömma systemet och väga (eller läsa på burken) så det inte blir för mycket. Manuell AC är väl bara av och på, i alla fall på min 745. Automatiska system är något annat ju, men frågan gällde ju en manuell AC. Men när min AC börjar "slå ifrån" lite då och då så fyller jag på tills den går hela tiden. Nackdelen är att man inte vet exakt hur mycket där är i. Det händer inte så ofta att jag behöver fylla på, vart annat eller vart tredje år ungefär. På våren när man inte använt AC så mycket, använder elektrisk motor och kup'e värmare både hemma och på jobbet så jag behöver nästan aldrig använda defrosterläge (då startar ju AC-n).
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav NilsO mån 22 maj 2017, 11:37

Här har Lennart fel. Kompressorn ska inte gå hela tiden, annat än möjligen när motorn går på tomgång. Själva AC-systemet fungerar likadant på alla 240 och 740 och 940 oavsett vilken klimatpanel man har.

Kompressorn styrs av en tryckvakt som ser till att trycket i förångaren (kylelementet inne i bilens värmesystem) är sådant att kokpunkten för kylmediet är ett par plusgrader. Kokpunkten beror ju på trycket.

Processen regleras genom att kompressorn slås på och av så att trycket hålls inom de rätta gränserna – systemet är inte mer komplicerat än så. Tryckvakten sitter vid det sk "torkfiltret" i motorrummet. Längden av intervallerna på/av hänger till stor del på motorvarvtalet – på högt varvtal blir intervallerna för "på" såklart mycket kortare än vid lågt varvtal.

Om kompressorn arbetar hela tiden vid normalt körvarvtal så blir trycket i förångaren såpass lågt att kokpunkten för kylmediet hamnar under 0 °C. Då bildas is på utsidan (vattenångan som finns i utomhus- och kupéluften fryser), och förångaren är snart en stor isklump. Då kan ingen luft passera, och kupéluften kyls inte.
NilsO
Volvotok
 
Inlägg: 2076
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:10
Kör: 940

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte mån 22 maj 2017, 15:39

NilsO skrev:Om kompressorn arbetar hela tiden vid normalt körvarvtal så blir trycket i förångaren såpass lågt att kokpunkten för kylmediet hamnar under 0 °C. Då bildas is på utsidan (vattenångan som finns i utomhus- och kupéluften fryser), och förångaren är snart en stor isklump. Då kan ingen luft passera, och kupéluften kyls inte.

Tack för den informationen, det bildas lite is på förångaren ibland och kompressorn går hela tiden på min. Det har den alltid gjort under dom åren jag haft den. Kör ju visserligen inte så mycket långsträckor så det kanske är därför. Men detta får kollas upp...... :oops:
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav frasse4 mån 22 maj 2017, 16:50

Tryckvakten på torkfiltet bryter strömmen direkt till magnetkopplingen då den sitter i serie med klimatpanelen. Men på 240 sitter väl även ett vred att ställa kylan med och den skulle också kunna strula.

Lite OT men min på min 940 här i Thailand går kompressorn konstans även när man kör när temperaturen ute kryper över 37-38 grader. Då orkar den inte kyla någe vidare på tomgång heller.
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 -89, Volvo 960 -94, Volvo V70n 2.5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 769
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav errim mån 22 maj 2017, 23:10

Tack för all input i den här frågan! Väldigt lärorikt :)

De äldre 240 hade ett termostatvred för ac-n och expansionsventil istället för strypventil ( orifice) som kom från och med årsmodell -91. Min ac har alltså bara på och av samt att kupéfläkten har 4 hastigheter, brukar bli lagom temp i kupén på lägsta fläkthastigheten.

240 hade aldrig ecc (eller heter det acc?) annars är det, som NilsO, skriver, samma system som på 700 och 900. Enda sklillnaden jag vet är att, av någon anledning, så sitter kompressorn på vänster sida på 240 medan på 700 och 900 sitter den på höger sida.

Det är nog helt enkelt så att min bils ac-system har för lite köldmedium. Ska läcksöka men är sugen på att fylla på själv.
errim
Däckkrängare
 
Inlägg: 148
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 22:42
Kör: Volvo s60 bifuel, Volvo 240 GL -92

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte tis 23 maj 2017, 11:29

errim skrev:240 hade aldrig ecc (eller heter det acc?

Tidiga 740 (760?) hade ACC (Automatic Climate Controll) och senare ECC (Electronic Climate Control). Exakt vilket år det bytte vet jag inte men min instruktionsbok till min 744 -88B presenterar ACC och då AC som jag har.
Angående att fylla själv, det är lite pyssel, men det finns en video på Enviros hemsida som visar hur det går till.
Och om skräckpropaganda man utsätts för när man inte följer strömmen, den kan man bortse ifrån. Man ska bara inte överskatta sin förmåga, men det gäller ju allt man gör. Det var samma "snack" när jag började köra på etanol. Det handlade om allt från bensinslangar som vittrade sönder av etanolen till motorras. Nu har jag kört på E85 med 2 bilar sedan c:a 2004 och det har gått alldeles utmärkt. Lite jobb har det varit under tiden, men det är mest för jag har letat egna lösningar och inte "följt strömmen".
Den gasen som Envirosafe säljer är (som nämns ovan) en gasolblandning som är brandfarlig. När jag började med min AC så var det i "skarven" när det skulle börjas med en ny gas inom EU. Det var ett "herrans väsen" och Mercedes vägrade just på grund av brandfaran. Det gick så långt så Mercedes fick säljförbud i Frankrike tills dom gick med på att byta till den nya gasen. I och men den var brandfarlig så antog jag att det var samma gas som under många år använts i många andra länder (Cannada, Austalien bl.a) men så var det inte. EU valde en mycket brandfarlig gas som om den brinner utvecklar en gas som har stora likheter med den stridsgas som användes i första världskriget. Så vär mig känns det mer tryggt att den gas jag använder i min AC är mer lik Biltemas Campinggas än R1234yf
Sedan om mitt förra inlägg, jag läste nog lite fort. Det är inte förångaren som jag få ibland lite is på utan torkfiltret. Förångaren har jag nog aldrig fått is på. I alla fall inte så mycket så den slutat fungera.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav errim tis 23 maj 2017, 23:00

Körde ett par mil idag. 21 grader och på tomgång gick nu kompressorn 6 sek och stod stilla ungefär lika länge. Vilket visar att vid lägre temperatur behöver inte kompressorn gå lika mycket, alltså helt logiskt.

Jag får också lite is på inloppsröret till förångaren och kondens på torkfiltret.

Lennart, köpte du mässingskranen på envirosafe också? Är nog bra att ha riktiga grejer.

En annan sak jag funderar på är att vid fyllning så kommer det med lite luft från slangen och därmed fukt och det vill man ju undvika?
errim
Däckkrängare
 
Inlägg: 148
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 22:42
Kör: Volvo s60 bifuel, Volvo 240 GL -92

Re: Hur mycket ska AC-kompressorn gå

Inläggav lennarte ons 24 maj 2017, 10:05

errim skrev:Lennart, köpte du mässingskranen på envirosafe också? Är nog bra att ha riktiga grejer

Nej, den fick jag av min svärson. Han köpte den när han fyllde sin Dodge Journey, vet ej var han köpte den. Envirosafe hade innan en i mässing som var dubbelt så dyr. Den dom har funkar bra också, man ska inte "ta i" bara. Mängden luft som kommer in är nog minimal. När du sätter på slangen på nippeln så fylls den från AC-systemet sedan kan man öppna kranen på slangen något så det "pyser ut" lite innan du skruvar i burken. Sedan skruvar du ner kranen i botten och då sticks det hål i burken, sedan öppnar du kranen fullt (det var där jag tog i för mycket) och håller burken uppochner. Den brukar tömmas ganska fort om det fattas något.
När jag skulle byta torkfilter på min (-88B) gick det inte att få tag i filter med lågtrycksnippel. Detta ändrades tydligen omkring -90 när "det nya" systemet kom. Då sitter det 3 st nipplar direkt på kondensorn istället och du får kolla om du har någon lågtrycksnippel . Inte alla bilar har det då får man tydligen sätta en förgrening på tryckkontakten, men det har jag inte behövt göra än. Om jag ska byta torkfilter, så får jag göra det. Om du mailar Fredrik så har han fler och säkert bättre svar än jag.... :lol:
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo 200, 300, 400

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Snusebuse och 2 gäster