Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168610
Amarace skrev: Men detta med bogserstång, blir du stoppad är det bara att spela dum, dom flesta poliser kan inte vad som gäller
Jo, kan nog vara så. Och det gäller nog fler saker också
Vad gäller efterfordon sä är det vissa regler som gäller. Tog körkort för släp för något år sedan, då fick jag plugga på sådant här. I boken stod det ungefär så här, efterfordon är ett tillkopplat fordon som är byggt för ett visst ändamål. Som exempel togs det upp släp med fast vattentank, kompressorvagn, hydraulisk lyft och liknade. Alltså det som transporteras är fast monterat. Jag tog upp detta med Dolly och enligt läraren är det en "gråson", den är alltså egentligen inte tillåten men "släpps igenom" för den är byggd för ett specifikt ändamål. Han jämförde (stod nog också i boken) med en oregistrerad båtkärra, den får framföras "kortare sträckor på allmän väg" och där hamnade nog Dollyn också. Enligt honom alltså
#1168614
En dolly räknas som Bärgningsdolly, alltså för att bärga fordon, och blir därmed ett efterfordon, precus lika som att en bärgningsbil drar en bil på grimman längst bak, det blir också ett efterfordon.

Det man ska tänka på när man drar, oavsett om det ärbpå släp, dolly, dragstång eller bogserlina. Ha grejjer som är ordentliga, bind fast bra, ha flagga i mitten på bogserstång/lina o.s.v. Då klarar man sig vid en koll.

Jag har själv BECE, och har dragit mycket bilar, så länge man binder fast ordentligt så bryr dom sig mindre om vikter m.m.

Har själv en gammal 50-tals dolly, oumbärlig när man behöver flytta nåt själv och inte har biltransportsläp :)

Bild
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]