- tis 24 jan 2017, 08:01
#1143534
Om den surar ner sig så lätt, prova att starta med spridarna bortkopplade när du misstänker att den är sur. Prova med startgas också då. Kanske spridarrelät eller boxen "hänger sig" så spridarna är öppna? Spridarrelät öppnar för ström till spridarna när du kör på starten (motorn går runt), och dom jordas sedan via boxen när dom ska öppna. Alla öppnar samtidigt. Vissa modeller har en 5-te spridare som sitter i insuget. Det är en kallstarthjälp vid riktigt kallt väder och öppnar normalt inte förrän vid typ -16°, men det kan läcka bensin till insuget från den. Modeller utan denna extra spridare så styr boxen detta genom att spruta 2 ggr per motorvarv istället. Alla dessa signaler jordas i skruvarna som håller fast bränslerailsen i insugningsröret. Kolla noga så dessa kablar är hela och att kablarna sitter fast i kabelskorna. Löd gärna fast kablarna i dom
Andree240 skrev:sist jag fick igång den för hadde tänkt att prova å nypa vaakumet å se om han börjar gå fettNär motorn går ordentligt så höjs tomgångsvarvet något när du tar bort slangen, men går den som en potta så är det förmodligen dåligt vakuum och då gör det ingen skillnad om du nyper åt den eller tar loss den.
Om den surar ner sig så lätt, prova att starta med spridarna bortkopplade när du misstänker att den är sur. Prova med startgas också då. Kanske spridarrelät eller boxen "hänger sig" så spridarna är öppna? Spridarrelät öppnar för ström till spridarna när du kör på starten (motorn går runt), och dom jordas sedan via boxen när dom ska öppna. Alla öppnar samtidigt. Vissa modeller har en 5-te spridare som sitter i insuget. Det är en kallstarthjälp vid riktigt kallt väder och öppnar normalt inte förrän vid typ -16°, men det kan läcka bensin till insuget från den. Modeller utan denna extra spridare så styr boxen detta genom att spruta 2 ggr per motorvarv istället. Alla dessa signaler jordas i skruvarna som håller fast bränslerailsen i insugningsröret. Kolla noga så dessa kablar är hela och att kablarna sitter fast i kabelskorna. Löd gärna fast kablarna i dom
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V