Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1143534
Andree240 skrev:sist jag fick igång den för hadde tänkt att prova å nypa vaakumet å se om han börjar gå fett
När motorn går ordentligt så höjs tomgångsvarvet något när du tar bort slangen, men går den som en potta så är det förmodligen dåligt vakuum och då gör det ingen skillnad om du nyper åt den eller tar loss den.
Om den surar ner sig så lätt, prova att starta med spridarna bortkopplade när du misstänker att den är sur. Prova med startgas också då. Kanske spridarrelät eller boxen "hänger sig" så spridarna är öppna? Spridarrelät öppnar för ström till spridarna när du kör på starten (motorn går runt), och dom jordas sedan via boxen när dom ska öppna. Alla öppnar samtidigt. Vissa modeller har en 5-te spridare som sitter i insuget. Det är en kallstarthjälp vid riktigt kallt väder och öppnar normalt inte förrän vid typ -16°, men det kan läcka bensin till insuget från den. Modeller utan denna extra spridare så styr boxen detta genom att spruta 2 ggr per motorvarv istället. Alla dessa signaler jordas i skruvarna som håller fast bränslerailsen i insugningsröret. Kolla noga så dessa kablar är hela och att kablarna sitter fast i kabelskorna. Löd gärna fast kablarna i dom
av Andree240
#1143614
Okej ska kika på detta till helgen då jag befinner mig vid bilen men spridarreläet de kan la vart så att det tog stryk när jag svetsade isåfall och det att spridarna alltid står öppna låter ju inte omöjligt för den gör avgasknallar sen kan de ha nått med att göra med att katten är tom för den har brunnit upp men de såg jag dem gången jag svetsade i den så den ej startade, de ska monteras en ny så fort jag vet att den går så jag kan besiktiga
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143643
En katalysator kan "brinna upp" av för mycket bensin, men avgasknallar brukar betyda för lite bensin. Men "fyller" man katen med bensin så kan det ju bli en j--a knall när det väl tänder. Men det får vi inte hoppas händer. Om det händer behöver du nog inte bekymra dig om katen i alla fall. Möjligtvis grannens :roll: katt
av Andree240
#1143843
Jo katten va brunnen innan jag börja pilla med den och den har haft problem med att suga med olja i vevhusventilationen innan så de har nog dödat katten och luftmasse mätarn har jag kollat de enda som händer är att jag får felkod att den vart urkopplad och har även provat när bilen är igång. Å jo dom gör inte avgasknallar med katten kvar för har provat å plocka plusen till tändspolen på en annans 240 och då blev katten röd och de kom flygande glödande katalysator celler men inga avgasknallar men denna beter sig precis som en förgasare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143873
Står kamaxeln rätt?? Det händer ibland att den "hoppar" en kugg eller 2 om remmen inte är efterspänd någon gång sedan senaste byte. Dom brukar i.f.s vara körbara ändå, man allt blir ju svårare då.
av Andree240
#1152082
Nu har jag fått igång bilen men ibland går den som en potta skit å skickar soppa rätt ut i avgassystemet så de bara glöder sen kan den hoppa till och gå bra pyttelite och sen kan den helt plötsligt börja gå ordentligt men den gör endå avgasknallar och avgasvärdena va kass på bilprovningen å dom sa att den fick alldeles för mycket soppa. Jag prova å byta box när den krångla rejält då gick den direkt efter det men sen när jag skulle starta igen 20min senare så hosta den å höll på å krångla igen men efter 5 min hoppa han te och gick bra igen. Vad kan de va?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1152360
Dom felkoderna bekräftar bara vad du redan visste, att den får för mycker bränsle. Om du lossar den korta smala slangen mellan BTR-en och insuget vid insuget och suger i den så ska det bli vakuum i slangen. Smakar det bensin har du hittat felet. Då är membranet trasigt och det läcker bensin direkt från railsen in i insuget.
av Andree240
#1152384
Provade detta och tyckte inte de smaka soppa men när jag drog ut lambdan fungerade bilen sen. Men de jag tycker är konstigt är att de typ känns som att de är glapp någonstans för den hoppar å hugger när den går dåligt och sen helt plötsligt bara kan pina på

@White , Så länge är det faktis[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]