Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150911
Hej

Finns det något diagnosuttag/felkods läsning uttag på min bil Volvo 240GL sedan Årsmodell 1988 katalysator B230F insrutning 5 Vxl M47......Problemet är att bilen har börjat dra märkbart mera bensin än vanligt ??:-/ helt utan någon logisk förklaring......tändstiften är nyligen bytta/luftfiltret byttes samtidigt/ventiljustering är gjord nyligen......men den är lika törstig ännu så jag tänkte på om det finns någon form av ett diagnosuttag/Felkods avläsnings funktion på min motortyp/bilmodell som jag kan kolla på.......

Tack på förhand

Mvh maccus
#1150935
Från och med årsmodell -88B sitter det ett diagnostik uttag. -88B är en tidig -89-a som såldes och in registrerades före 31/12 1988. Det står nog -88B i papperen. Tidigare (tillverkade före semestern 1988) kallas på -88 eller -88A. Själva dosan eller boxen sitter vid vänster fjädertorn om du har någon.
#1151018
min bil är en tidig Årsmod av1988 & togs i trafik 8 januari 1988 så jag har tyvärr inte något diagnos uttag på min motor då tror jag ......& 88B var en teknisk grej från Volvos sida för att få kunden slippa
en extra miljö skatt pga av katalysatorn blev obligatoriska på Årsmod 1989...... Men hur kan man kolla detta här nu på något bra sätt
& Jag har ställt in tändning in på 10 grader
med varm motor...... Men Den går inte så jämt & fint som den ska göra......efter detts bla så hoppar den lite var 15 sekund & går väldigt ojämt på tongången...... Det känns i hela bilen & i framsätet när man sitter lnne i bilen att den går riktigt ojämt........ så vad är det för fel tror ni...... är tändning för lågt ställd eller är tändningen för högt ställd nu ??......eller är det något annat problem med min bil

Tacksam för svar

Mvh maccus
#1151107
Det som skiljer på dom är (vad gäller motorn) är att det är ett annat tänd och bränslesystem (i alla fall uppdaterat) som då bl.a har denna diagnostikbox. Tändningen går ej heller att justera på senare modellen (heter LH2.4). Kolla så kamrem sitter rätt, kolla även så stiftet mellan drevet och kamaxeln inte "gått av". Kolla så alla märkningar (vevaxel, kamaxel och strömfördelare) står rätt, alltså att motorn är "nollad" och tändningen står rätt. När du är 110% säker på att detta är rätt kan du gå vidare. Börja med att kolla/byta tändstiften och när dom ändå är ute, ta ett kompressionsprov. Kolla även noga på fördelarlock, rotor, tändkablar. Även detta är förbrukningsartiklar och bör bytas efter några år. Är allt detta Ok så får du börja med att kolla efter luftläckor mellan LMM och Lambdasonden (alltså både insug och grenrörs sidan). Kolla alla (rengöring är aldrig fel) slangar till vevhusventilation, oljefälla (den smala slangen mellan flamvakten och undersidan insuget brukar hoppa av/spricka sönder), tomgångsmotor, bromsservo m.m. Även den grova slangen mellan LMM och spjällhus kan spricka sönder. Du har väl inte rört stoppskruven till spjällaxeln?? En del tror man kan justera tomgången med den. Även hela spjällhuset kan behöva "tas isär" och rengöras.
Har du bytt några saker i insprut/tändsystem? Dessa system (LH2.2 som du har och det "nya" LH2.4) har många saker gemensamt, men det finns några avgörande skillnader.
#1151142
tack för ditt svar Lennart...... nopp jag har inte rört på något......Jag har bara kollat på luftfiltret & blåst rent detta med tryckluft
Jag ska kolla lite på det här efter jobbet någon dag framöver eller till helgen...... Men mina kunskaper inom detta område är lite begränsade......Men tongången ligger lite väl lågt ca 550 varv
#1151189
Tomgången ska justeras automatiskt av styrboxen med hjälp av tomgångsmotorn (sitter under insugningsröret). Låg tomgång tyder på att det läcker in luft någonstans på insugssidan. Motorn går då ojämnt och skakigt. Under förutsättning att motorn går på alla cylindrar förstås. Fattas en cylinder, sjunker varvtalet till ungefär var din motor går nu. Då går motorn ojämnt och skakigt också. Därför ska du börja som jag beskrev ovan så är du säker på att det inte är "mekaniskt" fel innan du börjar byta "grejer"
#1158474
lennarte skrev:Tomgången ska justeras automatiskt av styrboxen med hjälp av tomgångsmotorn (sitter under insugningsröret). Låg tomgång tyder på att det läcker in luft någonstans på insugssidan. Motorn går då ojämnt och skakigt. Under förutsättning att motorn går på alla cylindrar förstås. Fattas en cylinder, sjunker varvtalet till ungefär var din motor går nu. Då går motorn ojämnt och skakigt också. Därför ska du börja som jag beskrev ovan så är du säker på att det inte är "mekaniskt" fel innan du börjar byta "grejer"
Hej Lennart, tack för alla tips du givit i min egen tråd. Kapar maccus lite nu och frågar dig, eller någon som kan veta:

Kan en felande cylinder i sin tur leda till strul med styrboxen och/eller bränsleåtgång, lambdasignaler m.m.? Min motor beter sig exakt som du beskriver ovan, och vid tändstiftsbyte tyckte vi att ena tändkabeln satt en aning löst, men det var ingenting som funderades mer på just då.
#1159413
Varit bortrest sedan i torsdags och inte haft varken tillgång till dator eller platta med mig. Inte använt telefonen heller (badat på SPA).
Om en cylinder felar (från och till eller på heltid) så får dom andra ju jobba hårdare (drar mer bensin) samtidigt som det sprutas in bensin i samma mängd till den cylinder som inte arbetar (alls, eller mindre). Så fort det felar i något som rör förbränningen så ändras ju avgasvärdena och ger Lambdasonden signal om detta till styrdatorn som "rättar till" insprutning och tänd.boxen kan ändra tändläge, allt för att hålla rätt värde på avgaserna. När det inte går längre (av många olika anledningar) så "sätts" felkod (LH2,4) och man kan få hjälp med felsökningen av diagnostikboxen från och med årsmodell -88B. Annars är det ju "gammal traditionell" felsökning som gäller. Jag vet att det finns/fanns ett "hjälpmedel" till LH2.2 (F-motor till och med -88) där man kopplar en "lysdiodadapter" till bränsleboxen (finns en anslutning färdig) som blinkar på ett visst sätt när CO-halten i avgaserna är rätt. Kommer inte ihåg om den blinkar olika för hög eller låg CO. Finns säkert ritning/beskrivning på "nätet" Eller kanske beskrivet i F&Q eller Tips&Tricks på detta forum

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]