Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1142138
Hej grabs n Girls, nu ska jag se till att försöka göra detta till ett så informativt första inlägg som möjligt (eller iaf så mycket min kunskap tillåter).

Bakgrund: Köpte en 245 årsmodell 1993 [PGJ 595] i fjol, den hade då haft 2 tidigare ägare (ett universitet i tio år och därefter en dam som använde den till att köra hästtransport på helgerna ungefär) i till synes gott skick. 11,000 mil på mätaren, fast den ska enl. upg. gått ungefär 28,000.
Jag använde den till att övningsköra i tills jag tog körkort 22/12, den 23/12 körde jag Sthlm-Göteborg tur o retur, och den 24/12 visade den sjukdomstecken som den ännu inte tillfrisknat från. Jag trodde först att den kanske var lite trött efter långköraren, men det borde inte stämma eftersom den gjorde Åbo-Haparanda-Stockholm på två dygn i somras.

Symptom: De allra första tecknen på att något inte stod rätt till var att den mitt från ingenstans med varmkörd motor började tveka vid lågt växelval. På 2:an respektive 3:an började den hacka/skumpa sig fram, eller ibland inte svara alls vid gaspådrag.
Med tiden lade den till sig med fler problem, den kunde helt sonika dö vid frikoppling - tack och lov slutade den upp med de dumheterna rätt omgående. Gasmissarna/tvekan höll sig undan tills den blev varmkörd innan de gjorde sig påminda. På hög växel kände jag att den inte alls svarade som den gjort; den tyckte jobba skiten ur sig utan resultat, och ibland hände ingenting även om jag hade bottenkänning under pedalen.
Den fick taskig tomgång och höll på att varva av sig själv, ibland kämpade den för att hålla sig vid liv (ibland utan framgång) ibland rusade den till 1500 RPM utan pådrag. Den hade aldrig problem att starta, men leva ville den inte.

I somras byttes luft, bränsle och oljefilter.

Lambdalampan har lyst ett bra tag nu, den vill inte ge sig efter vare sig nollställning eller byte av lambdasond (som var svart som natten). Bytte luftmassemätare som såg ut som ett getingbo inuti efter att ha fått felkod 1-2-1, vilket löste den dåliga tomgången, enda kruxet är att vi lossade spjällhuskontakten för att kontrollera den utan att notera moment, så nu sitter den fan vet hur och motorn låter definitivt inte som den brukar.

Tändstiften var om möjligt ännu sotigare så de har bytts ut.

Ett väldigt basic test med startgas avslöjade inga läckor i slangarna.

Alla relän klickar, och bränslepumpen surrar som den ska.
Körde injector cleaner i tanken vilket inte gav någon förändring.

Kliade mig gråhårig medan jag letade efter tomgångsskruv tills jag insåg att min bil inte har en sådan. Efter att ha rådgivit med Haynesboken och uteslutit redan bytta delar undrar jag om det kan röra sig om någon dold luftläcka, kallstartsventilen (som jag inte lyckats lokalisera) fördärvat spjällhus (som jag inte har en aning om hur man rengör) eller sjutton vet? Eftersom det är min första bil har jag inte så mycket kött på benen.

Allt jag vet är att den ibland inte svarar på gaspådrag och att förbrukningen är betydligt högre än de 0,8l/mil jag vant mig vid.

Svarar på alla motfrågor jag kan, kommer gärna med bilder om det kan underlätta. Kommer inte på någonting mer just nu. En del mindre blessyrer har den också men de är inte värda att nämnas i denna tråd.
Stort tack för all hjälp jag kan få!
#1142255
Allinug skrev:Har du nollställt felkoderna efter byte av lambdasond och luftmassemätare? Vad har du för felkoder nu?
Nollställt som i koppla bort minuspolen på batteriet, ja. Gått steg-för-steg via dosan och på så vis "nollställt", nej. Efter lambdan var nybytt blinkade den 1-1-1, dvs. allt i sin ordning. Några mils körning senare så visade den på det tveksamma beteended (hur slumpmässigt som helst) vid gaspådrag.

Kollade på väg hem från jobbet nu där den stod i sin ensamhet, och den blinkade "1-2-1" (strulig signal från LMM) och "1-1-3" (vajs på insprut). Våfflan säger alltså att den har ont i halsen och magsår, och jag vet inte hur jag kan bota den. Som en läkare har jag prövat uteslutningsmetoden (byte av LMM och Lambda) men det börjar bli kostsamt och ska jag hålla på så här kommer jag väl hamna på samma slutnota som en verkstad hade kostat i första hand. Eftersom luftmassemätaren inte ens är en månad gammal är jag väldigt nyfiken på varför den felsignalerar. Är det spjällhuset (det som jag tror mig veta sitter precis under gasvajern) som kan skicka dessa signaler? Insprutet har jag knappt kontrollerat alls, mer än att söka efter läckor på ledningarna och kontrollera relä/pumpar.

Jag önskar jag visste hur man kunde åteställa läget på Spjällhuskontakten, då motorn har friskare delar nu men inte alls "klickar" som tidigare. Är det gissningslek och prövning som gäller?


Robin, läckage vet jag inte. Det kommer inte in något i kupén ivf, och jag kunde inte urskilja någonting när jag stod under den.

Ohmmeter kan jag få tag i på lite omvägar, att läsa och justera den är en helt annan sak ;) Tempgivaren är jag inte hundra på var den sitter, men skall konsultera Haynesboken ånyo.
#1142336
Allinug skrev:lambdasond (special för FD-motorn, med art nr 6842910) ?
Kollade för "skojs skull" på detta och det var ingen lätt läsning. Detta nummer hänvisar till alla som passar på Volvo på vissa sidor. Kollade på VPart och dom hade bara olika, den för senare modeller (4-politigt kontaktdon) och tidigare modeller (ett 1-enpoligt och ett 2-poligt) .http://www.mister-auto.se hade en 3-de modell. Den hade ett 2-poligt kontaktdon (av en anorlunda typ) och ett 1-poligt. Denna typ sitter (bara?) på 940 -92 och -93 och i och med det skiljer på kontaktdonet så går det inte att sätta fel. Står inget om vilken årsmodell den passar på 240, bara att den finns till den modellen
http://media.cdn.mister-auto.com/bosch/ ... -308-1.jpg
Man måste veta vad man ska ha för att få rätt grejer. http://www.mister-auto.se är ganska bra att ha att göra med, handlat en del där, trevlig kundtjänst och inga problem med retur (hänt en gång, peppar, peppar)
#1142341
Sonden till 240 1993 med FD-motor har hon-kontakt på lambdakabeln och själva kabeln är 170 cm lång.
Kontakterna på lambdasonderna till andra 240 är omvända och så tror jag att kabeln inte behöver vara så lång till andra 240:or. Men ibland händer det att folk får tag på en annan lambdasond och försöker skarva med de gamla kontakterna. Så det är säkrast att fråga ifall lambdasonden är rätt eftersom den är bytt. Annars kommer det inget vettigt ifrån den.

Fast jag tror att TS måste få ordning på spjällhuskontakten för att komma vidare. Vad är det egentligen som gjorts/hänt med den?
#1142370
Tempgivaren sitter i topplock under insuget. Finns 2 st en till mätaren i bilen och en till sprutat.

Läckage i avgassystemet brukar höras och bli svarta fläckar på röret

Hur går bilen om du kopplar ur lmm kontakten? Då ska bilen GP i limp home mode o köra på förprogrammerade värden

Lennart kommer säkert med bra förklaring på o hur justera spjället
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]