- mån 19 sep 2016, 12:04
#1110645
Hårdheten i "trampet" avgörs nog mest av fjäderstyrkan i tryckplattan. Exempelvis B234F motorn (liksom turbomodellerna) har en betydligt "kraftigare" koppling (bl.a då kraftigare fjäder), liksom "racekopplingar" i olika typer. Dom kan även ha andra material i lamellen. Det kanske kan vara olika "utväxling" på fjädern också på olika tryckplattor (tror jag i alla fall). Jag menar, när urtrampningslagret trycker in centrummet av solfjädern så trycks ju ytterkanten ut och själva plattan släpper lameller. Det måste kunna finnas olika längder på avståndet på "hävarmen" där. Alltså ju längre väg du får trycka på pedalen, desto "lättare koppling" och tvärt om. Det är säkert så små skillnader att man inte märker det mer än då att kopplingen känns "lättare".
När jag en gång började med bilar (mitten på -60-talet) var det vanligast med "tryckfjäderkopplingar". Där blir "känslan" att kopplingen blir hårda er ju längre ner du trycker kopplingen. På en solfjäderkopplng (bl.a Opel hade det tidigt) så har du ett motstånd precis när du trycker den första biten, sen när solfjädern "väger över" blir det hur lätt som helst. Svårt att beskriva, men har du någon gång bytt från en tryckfjäderkoppling till en solfjäderkopplng så förstår du var jag menar. Idag finns nog bara solfjäderkopplngar kvar, i alla fall till "vanliga" bilar.
Sedan kan det vara så enkelt som att urtrampningslagret kärvade på "halsen" på den gamla växellådan
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V