Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1104176
är de bara själva lamellen man behöver byta om man ska byta mellan dessa 2 lådor eller måste man byta svänghjul och tryckplatta också?
tänker på splinsen ingående axel skiljer sig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1110645
Hårdheten i "trampet" avgörs nog mest av fjäderstyrkan i tryckplattan. Exempelvis B234F motorn (liksom turbomodellerna) har en betydligt "kraftigare" koppling (bl.a då kraftigare fjäder), liksom "racekopplingar" i olika typer. Dom kan även ha andra material i lamellen. Det kanske kan vara olika "utväxling" på fjädern också på olika tryckplattor (tror jag i alla fall). Jag menar, när urtrampningslagret trycker in centrummet av solfjädern så trycks ju ytterkanten ut och själva plattan släpper lameller. Det måste kunna finnas olika längder på avståndet på "hävarmen" där. Alltså ju längre väg du får trycka på pedalen, desto "lättare koppling" och tvärt om. Det är säkert så små skillnader att man inte märker det mer än då att kopplingen känns "lättare".
När jag en gång började med bilar (mitten på -60-talet) var det vanligast med "tryckfjäderkopplingar". Där blir "känslan" att kopplingen blir hårda er ju längre ner du trycker kopplingen. På en solfjäderkopplng (bl.a Opel hade det tidigt) så har du ett motstånd precis när du trycker den första biten, sen när solfjädern "väger över" blir det hur lätt som helst. Svårt att beskriva, men har du någon gång bytt från en tryckfjäderkoppling till en solfjäderkopplng så förstår du var jag menar. Idag finns nog bara solfjäderkopplngar kvar, i alla fall till "vanliga" bilar.
Sedan kan det vara så enkelt som att urtrampningslagret kärvade på "halsen" på den gamla växellådan
Användarvisningsbild
av Frrla
#1110715
själva gaffeln va också samma, för jag hade loss dem och kollade.
Att lagret skulle kärva på halsen ser jag i så fall som mest troligt. men ändå ganska otroligt då det var gott om kletigt fett där sen jag hade motorn ute för 2 år sen. å kopplingen har vart likadan hela tiden (alltså inte ändrats med tiden). har för mig att jag kollade allt, att det gick så lätt och fint de bara var möjligt innan jag satte ihop det båda gångerna. men men. 240 är väll som 240 är... (I)

blir väll inte lika jobbigt att härja runt inne på byn i fortsättningen då :)

EDIT: Kan tillägga att den gamla lådan (som har en rundad övre kåpa) har ett helt annat länkage för växelspaken och mindre "hål" för växelspakens kula. jag kapade och svetsade. så de går att få till. Även plåten på lådan som växellåds-kudden sitter i är annorlunda (har även kapat och svetsat på en annan bil). Vet inte om växellåds-balken också är annorlunda, men det passade bra på min -84 iaf.

Kan kanske vara bra att veta om någon läser detta, och funderar på ett liknande byte åt något håll.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]