Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1096116
Fanns denna kombo eller är det ett riktigt snyggt sedan länge hemmabygge jag hittat här?

Sen vandrar den upp och ner på tomgången när den är full temp utan choke. vill dö och avgassmälla med lågor om man gasar upp den till 3-4tusen och släpper gasen.

Har kollat läckage och fixat några uppenbara ställen men hittar inget mer nu.
Provade också justera på de 2 skruvarna (fram på förgasaren mot ventilkåpan) lite så tomgången vart bättre, men då glödtänder den när man ska slå av den ist.

Vet att dom här är hopplösa att hålla på med, men som isbil måste det väll få den å gå med lite högre tomgång utan att den vill dö och glödtända på nått sätt?

Den har gått bra en längre tid innan den ställdes undan i höstdags och jag nu tog över den.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1096138
är toppen 631 så är botten en lågfriktion b230

att nån har monterat en k-förgasare är ju fullt möjligt, många vacuumslangar som gör att de ofta klyddar
av Rådlös
#1096150
I min värld beror glödtändning när man stänger av motorn, på att motorn är sotig. En enkel, men säkert inte bestående eller fullt tillräcklig metod är att sätta in nya fräscha tändstift. Det kanske skall ses som en akutåtgärd? Men det bör ju åtgärdas på annat vedertaget sätt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1096152
Ja får börja med att försöka sota ur den då. såg att den har brytarspetsar också... ?

en metod jag fått fungera bra vid avsotning, är att duscha in lmm-rengörare rätt in i insuget när den är riktigt varmkörd och hålla varven uppe.
av Amarace
#1096167
K fanns endast som B200K (2liters bottendel med vanlig 530 topp), och B230K (egen bottendel med urgröpta kolvar och 631 topp).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1096234
På alla Volvos förgasarmodeller sedan i alla fall B21 (1975) har det funnits en elektrisk kontakt som stänger tomgångsdelen i förgasaren (när tändningen slås av) just för att förhindra glödtändning. Det är inte ovanligt att den inte fungerar, är bortkopplad o.s.v. Glödtändning uppstår även vid felaktig tändningsinställning, för hög tomgång och andra felaktigheter i förgasaren t.ex tjyvluft, kärvande trottel (andrasteg, om det är en sådan förgasare) .
Användarvisningsbild
av Frrla
#1096378
har sotat ur motorn så gott jag kunnat.
har ikväll också kollat fördelaren och brytarna öppnade inte riktigt så mycket som de skulle så fixade det. vaccumklockan på fördelaren fungerade inte heller, bytte till en som fungerar. sen slog jag sönder örat på fördelaren när jag skulle ställa tändningen (satta fast som inget jag vart med om). stod lite fel eftersom den började mota och startade nästan inte när den vart varm. tror att jag lyckades knacka iväg den tillräckligt, för den vart mycket bättre på tomgång (ca1000 har jag ställt den på) och startar igen jättefint, å stannar utan glödtändning.

De enda som inte gör mig klok nu är att om den står på tomgång och man gasar till ca halv gas eller mer så dör den av i en halv sec, som om man stänger av tändningen sen varvar den villt iväg. håller man varven uppe (2000 eller mer) svarar den jättefint på gasen.
kanske inget jättebekymmer egentligen. men någon kanske har en aning om va de kan bero på?
jag är säker på att det inte har med tändningen å göra.

har förresten inte hittat någon kontakt på eller vid förgasaren. så är säkert bara ett pluggat hål eller så...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1096451
Frrla skrev: har förresten inte hittat någon kontakt på eller vid förgasaren. så är säkert bara ett pluggat hål eller så...
Om man kollar på skisserna på http://www.misab.se så ser det ut som det ska sitta en sådan kontakt på Solex förgasaren (B200K), men hittar inte någon på Pierburg förgasaren (B230K) Har inte så stor erfarenhet av just dessa förgasare, dom kom ut på "marknaden" precis när jag slutade som bilmek. Och dom började inte att "krångla" förrän några år senare.....
Användarvisningsbild
av Frrla
#1096643
Ja de får väll gå. den är ändå typ så bra som jag trodde att ja skulle kunna få den.
Inte mycket kvar att göra nu innan den är klar. All inredning ute, bromsar å lite el kvar att sortera ut :)

Bild
En riktig rasermäskine
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]