Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent240
#1089017
Avställd rostig Volvo 244 1988-833 GL B230F med Bosch generator med inbyggd spänningsregulator (eller laddningsregulator ).
Helt nytt fulladdat batteri. Fruktansvärt skrik eller tjut eller kraftigt högfrekvent ljud , kalla det vad du vill, oberoende av varvtal.
Kan ej lokalisera varifrån ljudet kommer då det är så kraftigt.
Misstänker att det har med generatorn och spänningsregulatorn att göra eftersom laddningsspänningen är under 13 V. Ljudet försvinner då (vilket absolut INTE får göras med motorn igång, jag vet) en batterikabel tas bort. Ljudet återkommer då kabeln ansluts igen.
Generatorn kan inte demonteras på grund av många fastrostade skruvar.
Någon som har en aning om vad ljudet kan bero på?
av NilsO
#1089024
Det brukar kunna låta så när remmen slirar, på grund av att den är sliten eller gammal och sprucken.

Lösningen är att byta ut remmen. Att bara spänna den hjälper sällan, och en frisk rem låter inte även om den är dåligt spänd (däremot slits den fortare).

Så du får nog försöka lossa de där skruvarna...

Ett sätt att få reda på om det verkligen är remmen som låter är att spraya något på den (typ vatten eller 5-56). Om ljudet tystnar eller förändras tillfälligt då så har man hittat felet.
av kent240
#1089035
Tack för ditt svar. Har haft slirande kilremmar förr och kan inte påminna mig om att ljudet varit så kraftigt. När laddningslampan är tänd så hörs inget men när motorn varvats upp och lampan släckts så kommer ljudet.
Det för mig nya och utmärkta tipset med vatten är precis provat.
Tyst i några sekunder. Det var som f-n.
Tyvärr kan jag inte komma åt skruvarna för att borra ut dem, de är verkligen så fastrostade att de kemiskt och fysiskt förenats med omgivningen. Får försöka med Biltemas kilremsspray.
Flyttar bara bilen några meter ibland för att klippa gräset.
Tusen tack och BRAVO!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#1089690
kent240 skrev:Tack för ditt svar. Har haft slirande kilremmar förr och kan inte påminna mig om att ljudet varit så kraftigt. När laddningslampan är tänd så hörs inget men när motorn varvats upp och lampan släckts så kommer ljudet.
Det för mig nya och utmärkta tipset med vatten är precis provat.
Tyst i några sekunder. Det var som f-n.
Tyvärr kan jag inte komma åt skruvarna för att borra ut dem, de är verkligen så fastrostade att de kemiskt och fysiskt förenats med omgivningen. Får försöka med Biltemas kilremsspray.
Flyttar bara bilen några meter ibland för att klippa gräset.
Tusen tack och BRAVO!
Att ha bilen stå på gräs är ingen bra ide, det gör att det rostar mer. Om inget annat hjälper så använd dragskaft, om skruven går av har du i alla fall fått bort den.

Mvh GK
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]