Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snuffneto
#1088713
Hej!

Nu börjar sommaren göra sig påmind även i Jämtland. Jag har inhandlat min första Volvo 240 i vintras och har några frågor om värme/kyla och undrar vad som är normalt och vad som kan åtgärdas.

Hur jag än gör med reglagen så blir det :

+ Kalluft i mitten.
+ Varmluft vid vindrutan i mitten.
+ Varmluft ur utblåsen till sidofönstren.
+ Varmluft 2000 nere vid gasfoten (jag trodde min sko skulle smälta).

Ska det gå att få kalluft ur alla utblås?
Om inte kalluft ska väl varmluften gå att strypa?
av drizz29
#1088768
kolla värme kranen
vill säkert inte stänga
kan även vara vajern till den
kranen sitter ovanför gaspedalen
på torped väggen
av Tilly
#1088774
På det vanliga värmepaketet (det med spakar) så skall funktionen vara sådan att den övre spaken styr temperaturen och den undre "AIR MIX" styr ifall de två mittersta utblåsen skall ha den temperatur som den övre står på eller om de skall blåsa kallare.

Felet är garanterat värmekranen eller vajern till den precis som ovanstående skrev. Ville bara försöka mig på en förklaring till att det är helt normalt att de mittre utblåsen blåser kallt trots att värmekranen inte fungerar. Byt till en ny modell i plast om det sitter en plåtkran där idag. Tänk på att du måste byta slangarna närmast kranen också om du byter från plåt- till plastkran.
Användarvisningsbild
av dalle76
#1090240
En följdfråga. Är det svårt att komma åt och byta? På min 88 har skiten gett upp. Inte kollat vad som är fel än. Kör med en bromsslang klämma på varje slang in till kuppen i motorrummet nu som en nöd lösning. Har min kran i plast eller plåt? 88a.
av snuffneto
#1090499
Vet ej. Har inte haft tid att göra operationen än. Men jag tyckte det var knöligt att gräva sig in där när jag undersökte.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1090555
Ta loss övre skyddwt och sidoskyddet. Ta loss plaströret till fram och sidorutan från värmepaketet. Sen sitter det 4 skruvar till en bygel (om det är kopparventilen). Sen är det "bara slangarna som ska loss och sist tar man loss wiren. Sen hakar man loss bygeln till och trär ut. Inget direkt svårt jobb. Men man får logga knöligt och sträcka armarna. Lampa är bra att ha.
av Tilly
#1090598
Det går ju att tömma ur kylvattnet när man lossar slangarna till kranen i bilen men jag rekommenderar att tomma kylsystemet innan i stället. Dock så är det ändå stor risk för spill och kladd så se gärna till att skydda golvet och ha trasor till hands då det aldrig går att få ur all vätska.

Det är ett bökigt arbete men inget är egentligen svårt. När jag ha bytt på mina bilar så har jag sågat bort en del av konsolen som den gamla kranen suttit i. Konsolen håller också fast värmepaketet så det går inte att ta bort den.

Sedan är det lite pyssel med att se till att man får vajern mellan värmekranens arm och värmereglagen lagom lång. Blir den för lång eller kort så kommer värmejusteringen bli fel så att du t.ex. får full värme när reglaget står i mitten eller tvärtom. Se också till att låsclipsen som håller vajern mot sina fästpunkter sitter riktigt.

Gamla kranens konsol. Ta loss den.
Bild

En del av konsolen sågas bort. Denna konsolen kommer från en 70-talare, det kan ev. skilja på nyare bilar med nya instrumentbrädan.
Bild

Detta avstånd har fungerat för mig på de bilar jag bytt på.
Bild
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.